Skip to main content
فهرست مقالات

بازسازی معنایی شبکه‌های اجتماعی موبایلی در زندگی روزمره جوانان ایرانی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (26 صفحه - از 427 تا 452)

هدف: با توجه به استفاده گسترده جوانان از شبکه‌های اجتماعی موبایلی، محققان این نوشتار، در صدد بازسازی معنایی این شبکه‌ها در زندگی روزمره جوانان بودند. روش: این پژوهش به روش کیفی انجام شده؛ برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته و برای تحلیل داده‌ها از نظریه زمینه‌ای استفاده شده است. جمعیت آماری پژوهش، جوانان کاربر شبکه‌های اجتماعی موبایلی در شهر تبریز بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند‌. یافته‌ها: جوانان از شبکه‌های اجتماعی موبایلی با اهداف متعددی همچون: تفریح و سرگرمی، کسب اخبار و اطلاعات، ارتباط با جنس مخالف، ماجراجویی مجازی و غیره استفاده می‌کنند. نتیجه‌گیری: استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی، پیامدهای اجتماعی و فرهنگی گسترده و بعضا متناقضی برای جوانان، همچون: استحاله حجاب و پوشش، فرسایش اعتقادات دینی، تشدید مصرف‌گرایی، فرسایش سرمایه اجتماعی درون‌گروهی(کاهش تعاملات خانوادگی و صله رحم، شکاف نسلی، شکل‌گیری اختلافات جدید بین زن و شوهر)‌ و تسهیل و حفظ و گسترش روابط اجتماعی(افزایش سرمایه اجتماعی) در پی داشته است که ذیل مقوله هسته هنجارشکن‌- هنجاربخش قرار گرفته‌اند.

Objectives: Given the widespread use of mobile social networks by the youth, the present study seeks to redefine the meaning of these networks in everyday life of these individuals. Method: This research is carried out within the framework of qualitative method. For data collection, semi-structured interviewing technique is used, and data was analyzed using the grounded theory approach. The statistical population of the research consisted of the young mobile social network users in Tabriz City. The purposive sampling method was used for selecting participants. Results: The findings suggest that the youth use social networks for a variety of things like entertainment and fun, news and information, sexual communication with the opposite gender, virtual adventure, etc. Conclusion: using mobile social networks has resulted in widespread and sometimes contradictory social and cultural consequences for the youth such as changing in Hijab and clothing, erosion of religious beliefs, consumerism intensification, erosion of in-group social capital (reduction of family and peer relationships, generation gap, formation of new divisions between wives and husbands), facilitating, maintaining, and expanding social relations (increasing social capital), which can be put under the category of norm-breaking/norm-constructing core.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.