چکیده:
هدف: با توجه به استفاده گسترده جوانان از شبکههای اجتماعی موبایلی، محققان این نوشتار، در صدد بازسازی معنایی این شبکهها در زندگی روزمره جوانان بودند. روش: این پژوهش به روش کیفی انجام شده؛ برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختیافته و برای تحلیل دادهها از نظریه زمینهای استفاده شده است. جمعیت آماری پژوهش، جوانان کاربر شبکههای اجتماعی موبایلی در شهر تبریز بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتهها: جوانان از شبکههای اجتماعی موبایلی با اهداف متعددی همچون: تفریح و سرگرمی، کسب اخبار و اطلاعات، ارتباط با جنس مخالف، ماجراجویی مجازی و غیره استفاده میکنند. نتیجهگیری: استفاده از شبکههای اجتماعی موبایلی، پیامدهای اجتماعی و فرهنگی گسترده و بعضا متناقضی برای جوانان، همچون: استحاله حجاب و پوشش، فرسایش اعتقادات دینی، تشدید مصرفگرایی، فرسایش سرمایه اجتماعی درونگروهی(کاهش تعاملات خانوادگی و صله رحم، شکاف نسلی، شکلگیری اختلافات جدید بین زن و شوهر) و تسهیل و حفظ و گسترش روابط اجتماعی(افزایش سرمایه اجتماعی) در پی داشته است که ذیل مقوله هسته هنجارشکن- هنجاربخش قرار گرفتهاند.
Objectives: Given the widespread use of mobile social networks by the
youth, the present study seeks to redefine the meaning of these
networks in everyday life of these individuals. Method: This
research is carried out within the framework of qualitative method.
For data collection, semi-structured interviewing technique is used,
and data was analyzed using the grounded theory approach. The
statistical population of the research consisted of the young mobile
social network users in Tabriz City. The purposive sampling method
was used for selecting participants. Results: The findings suggest
that the youth use social networks for a variety of things like
entertainment and fun, news and information, sexual
communication with the opposite gender, virtual adventure, etc.
Conclusion: using mobile social networks has resulted in
widespread and sometimes contradictory social and cultural
consequences for the youth such as changing in Hijab and clothing,
erosion of religious beliefs, consumerism intensification, erosion of
in-group social capital (reduction of family and peer relationships,
generation gap, formation of new divisions between wives and
husbands), facilitating, maintaining, and expanding social relations
(increasing social capital), which can be put under the category of
norm-breaking/norm-constructing core.
خلاصه ماشینی:
سپهری(١٣٩٣) نیز در پژوهشی نشان داد که شبکه اجتماعی فیس بوک منجر به تغییراتی در سبک زندگی جوانان در زمینه هایی چون: اوقات فراغت ، توجه و گرایش به بدن، نحوة پوشش ، شیوة محاوره و سبک بیان، ایجاد شرایط برای برقراری ارتباط با جنس مخالف و کسب توانمندیهای روز در نگرش به فضای جهانی شده است .
(دختر ٢٣ ساله ، منشی) سه ) ایجاد شرایط برای برقراری ارتباط با جنس مخالف مصاحبه های جوانان شرکت کننده در پژوهش حاضر حاکی از تغییر ارزشها، شیوة زندگی و نگرشهای این جوانان در خصوص خیلی از مسائل اجتماعی و فرهنگی است .
در سالهای اخیر همراه با دگرگونیهای ساختی و اجتماعی همچون گسترش کمی و کیفی فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی، مثل ماهواره و شبکه های اجتماعی مجازی با ارزشهای غربی، دوستی و ارتباط با جنس مخالف قبل از ازدواج به شکلی نوظهور و از بطن روابط بین شخصی جوانان در جامعه بازتولید شده است »(سپهری، ١٣٩٣)؛ به طوری که گفته های جوانان در این پژوهش ، از تمایل آنان برای داشتن چنین معاشرتهایی حکایت میکنند.
این یافته ها در راستای یافته های پژوهش بینام(١٣٩٢)، سپهری(١٣٩٣)، زمانی و قلیزاده(١٣٩٥)، رحیمی و همکاران(١٣٩٦) و تیلر(٢٠١٢) است که نشان دادهاند شبکه های اجتماعی مجازی باعث پیامدهای منفی در زمینۀ دینداری، خانواده، سبک زندگی و هویت ملی کاربران میشوند.
“Investigating the Relationship between Using Virtual Social Networks and Religious Orientation (Case Study: Students at the Faculty of Fine Arts at University of Tehran)”.