چکیده:
هدف
هدف پژوهش حاضر، تدوین و شناسایی ابعاد و مولفههای منشور تکریم وکرامت دانشجویی بود.
روش
پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت، از نوع تحقیقات کیفی و به لحاظ روششناسی، از نوع مطالعات موردی است و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه بود و حاصل ۱۹ مصاحبه انجامشده(۱۰ نفر دانشجو و ۹ نفر کارمند)، دستیابی به سه مضمون اصلی و ۱۲ مضمون فرعی بود. یافتهها: مضامین اصلی پژوهش عبارتند از: حقوق آموزشی و پژوهشی دانشجو(با مضامین فرعی به روز بودن فرایند سیستم آموزشی؛ به موقع انجام دادن کار دانشجو؛ اطلاعرسانی شفاف، کامل، به روز و به موقع؛ احساس مسئولیت نسبت به دانشجو و پاسخگویی کارکنان)، حقوق فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشجو(با مضامین فرعی حفظ حرمت دانشجو؛ حفظ استقلال دانشجو؛ برخورد خوب با دانشجو؛ کمک و حمایت دانشجو و آزادی بیان توسط دانشجو) و حقوق صنفی و رفاهی دانشجو(با مضامین فرعی برخورداری از امکانات ورزشی و خوابگاهی مناسب وکیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی ارائهشده). نتیجهگیری: تامین و توجه به حقوق دانشجویان در تمامی ابعاد آن، از مهمترین و برجستهترین موضوعات در نظام آموزش عالی است که میتواند نقش موثری در جلب رضایتمندی و حفظ کرامت دانشجویی داشته باشد.
Objectives
The purpose of this study is to identify the dimensions and components of student curriculum venerability and benevolence.
Method
The present study is a case study based on the nature, type of qualitative and methodological research, and the method of analysis is used to analyze the data. The data gathering tool, the interview and the result of 19 interviewers (10 students and 9 employees), achieved three main themes and 12 sub themes.
Results
The main themes of the research are: academic rights and student research (with the following topics: the process of teaching the system is up to date; timely student work; transparent, complete, up-to-date and timely information; student's sense of responsibility and accountability Staff), students 'cultural, social and political rights (with the following subjects in preserving student knowledge; maintaining students' independence; dealing with students; supporting and supporting students and student freedom of expression); civil rights and student welfare (with sub-themes of facilities); sports and accommodation, and the quality of educational and research services provided).
Conclusion
Providing and paying attention to students' rights in all its dimensions is one of the most important issues in the higher education system that can play an effective role in achieving satisfaction and maintaining student dignity.
خلاصه ماشینی:
بنابر این ، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی باید آموزش با کیفیت بالا را متناسب با نیاز مشتریان خود(یعنی دانشجویان) فراهم کنند تا با برآورده کردن نیازها و انتظارات دانشجویان، منزلت و کرامت آنان به عنوان مشتریان اصلی و کلیدی نظام آموزش عالی کشور حفظ شود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: نقشۀ مضامین به دست آمده در زمینۀ منشور تکریم دانشجو حفظ حقوق آموزشی و پژوهشی دانشجویان یک ) به روز بودن فرایند سیستم آموزشی: نکتۀ مهم در ارتباط با دانشگاه و دانشجو به عنوان مشتری اصلی نظام دانشگاهی، این است که برنامه ها و فرایندهای آموزشی جدید منطبق بر نیازهای آموزشی دانشجویان به عنوان طبقه ای از افراد جامعه که میتوانند در رشد و توسعۀ کشور نقش اساسی داشته باشند، باشد.
برای مثال، یکی از کارکنان اظهار داشت که دانشجویان در طول دوران تحصیل با مشکلات زیادی روبرو هستند؛ به همین دلیل ما باید در حمایت و کمک به آنان حداکثر تلاش خود را به عمل آوریم تا دچار یأس و ناامیدی نشوند و دچار این تفکر شوند که دانشگاه در حمایت و کمک به آنها در حل مسائل و مشکلاتشان کوچک ترین تلاشی را به عمل نمیآورد.
پیشنهاد کاربردی پژوهشگران حاضر این است که دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی ایران و بزرگترین و معتبرترین دانشگاه کشور در عرصۀ داخلی و بین المللی و همچنین نقش اساسی آن در فرایند رشد و توسعۀ کشور، باید بیشترین توجه خود را به تأمین و حفظ حقوق اساسی دانشجویان معطوف دارد.