چکیده:
هدف
هدف از پژوهش حاضر تبیین تاثیر مسئولیت اجتماعی، بازاریابی داخلی و عدالت سازمانی بر تمایل به ترک شغل کارکنان دانشگاه با تاکید بر نقش تعهد سازمانی بود.
روش
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی است. جامعه پژوهش را کارکنان دانشگاه دولتی یزد تشکیل می دهند. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. به دلیل مشخص بودن حجم جامعه، برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده و حجم نمونه ۳۰۰ نفر تعیین شد. برای جمع آوری داده از پرسشنامه استفاده شده است.
یافته ها
روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب به وسیله روایی محتوایی، متوسط واریانس استخراج شده، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی شد. برای آزمون فرضیه های پژوهش و بررسی مدل مفهومی، از روش های آمار استنباطی و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. اطلاعات به دست آمده، توسط نرم افزار اس.پی.اس.اس و پی.ال.اس تجزیه تحلیل شد.
نتیجه گیری
مهم ترین نتایج پژوهش نشان داد که مسئولیت اجتماعی، بازاریابی داخلی و عدالت سازمانی بر تمایل به ترک شغل و تعهد سازمانی کارکنان تاثیر معناداری دارد.
Objectives
The purpose of this study is to investigate the effect of social responsibility, internal marketing and organizational justice on the employees’ turnover intentions in Yazd University.
Method
This paper is an applied and descriptive research .The Statistical population is composed of employees of Yazd University. 300 questionnaires were distributed randomly among employees of Yazd University. In order to collect the research data, a questionnaire was developed.
Results
The validity of questionnaire was examined and confirmed through AVE and content validity. Also the reliability of questionnaire was examined through Cronbach’s Alpha Coefficient. In this paper SPSS and PLS software has been used for data analysis.
Conclusion
The results of this study showed that social responsibility, internal marketing and organizational justice have a negative and significant effect on turnover intentions and have a positive and significant effect on organizational commitment. Also, the findings showed that organizational commitment has a negative and significant effect on the employees’ turnover intentions in Yazd University.
خلاصه ماشینی:
نتیجه گیری: مهم ترین نتایج پژوهش نشان داد که مسئولیت اجتماعی، بازاریابی داخلی و عدالت سازمانی بر تمایل به ترک شغل و تعهد سازمانی کارکنان تأثیر معناداری دارد.
با توجه به مطالب ذکر شده، محققان در این پژوهش به دنبال پاسخ به این سؤالاند که مسئولیت اجتماعی، بازاریابی داخلی و عدالت سازمانی در دانشگاه یزد چه تأثیری بر تمایل به ترک شغل دارد.
ب) مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش از آنجا که هدف این پژوهش بررسی نقش مسئولیت اجتماعی، بازاریابی داخلی و عدالت سازمانی بر تمایل به ترک شغل در دانشگاه یزد است در ادامه به بررسی پیشینۀ پژوهش در این حوزه پرداخته و در نهایت بر اساس مطالعه مبانی نظری مدل پژوهش ارائه شده است .
بر این اساس، فرضیه های ذیل ارائه شده است : فرضیۀ ٤: عدالت سازمانی تأثیر معناداری بر تمایل به ترک شغل دارد.
جدول٣: نتیجۀ آزمون فرضیه های تحقیق (رجوع شود به تصویر صفحه) هـ) بحث و نتیجه گیری در این پژوهش برای بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی ، بازاریابی داخلی و عدالت سازمانی بر تمایل به ترک شغل با تأکید بر نقش تعهد سازمانی در دانشگاهها، از مدلی استفاده شد که کلیۀ روابط آن در بخش قبل بحث شد.
همچنین نتایج نشان داد که بازاریابی داخلی تأثیر معناداری بر تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه یزد دارد.
“The Effect of Internal Marketing on Organizational Commitment among Retail Bank Managers”.
“Effects of Corporate Social Responsibility and Internal Marketing on Organizational Commitment and Turnover Intentions”.