چکیده:
هدف
هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی و نگرانی آسیب شناختی دانشجویان دارای احساس غربت بود.
روش
پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. با روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین کلیه دانشجویان دختر جدیدالورود ساکن خوابگاه مقطع کارشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ که پرسشنامه احساس غربت را پاسخ دادند و نمره آنان بالاتر از ۱۰۸ بود، ۴۰ نفر انتخاب و به صورت کاملا تصادفی در دو گروه ۲۰ نفره کنترل و آزمایشی گمارده شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجانی(CERQ-P)، مقیاس نگرانی آسیب شناختی و پرسشنامه احساس غربت بود. داده ها با استفاده نرم افزار SPSS-۲۱ و توسط شاخصهای توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین پس آزمون دو گروه در میزان راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی مثبت، راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی منفی و نگرانی آسیب شناختی، تفاوت معناداری به لحاظ آماری وجود داشت.
نتیجه گیری
آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی و کاهش نگرانی آسیب شناختی دانشجویان دارای احساس غربت تاثیر معناداری دارد.
Objectives
The purpose of this study is to investigate the effectiveness of education on the reduction of mindfulness-based stress on cognitive-emotional ordering strategies and pathologic worries of students with a sense of excitement.
Method
The present study is a semi-experimental design with pre-test-post-test design with control group. A simple random sampling method was used to select all new female students in the undergraduate dormitory, academic year of 96-97, a researcher-in-chief of Ardebil, who answered the questionnaire of alertness and scored more than 108, 40 were selected. A completely randomized design was used in experimental and control groups. Each of the groups had 20 members. The research instrument was Cognitive-Emotional Ordering Questionnaire (CERQ-P), Pathological Concern Scale, and Alertness Questionnaire. Data were analyzed using SPSS-21 software and descriptive statistics and covariance analysis.
Results
The results of covariance analysis showed that there was a significant positive correlation between post-test and emotional cognitive-emotional ordering (P<0/000,F=93/91( negative emotional cognitive behavioral strategies (P<0/000,F=227/76( and pathological anxiety (P<0/000,F=169/92(, there was a statistically significant difference.
Conclusion
Mental stress reduction education has a significant effect on improvement of cognitive-emotional ordering strategies and reduction of pathologic worries of students with alertness.
خلاصه ماشینی:
در ایران نیز بررسی پژوهش ها نشان میدهد که آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی برای وضعیتهای روانشناختی، روانپزشکی و پزشکی مختلف ، کارامد و مثمر ثمر است ؛ از جمله : نتایج پژوهش نوروزی و هاشمی(١٣٩٦)، صناعی و همکاران(١٣٩٦)، حیدریان و همکاران(١٣٩٥)، خسروی و قربانی(١٣٩٥) و نادری و همکاران(١٣٩٤) نشان میدهد که این درمان در جوامع آماری گوناگون، تأثیر معناداری بر عوامل روانشناختی مختلف از قبیل راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی، نگرانی، استرس ادراک شده، کیفیت زندگی، شدت افسردگی، طرحوارههای هیجانی ناسازگارانۀ بیماران افسرده و...
لذا با توجه به نقش دانشجویان در جامعه و لزوم رسیدگی به مشکلات و وضعیت روانشناختی آنان ، همچنین معرفی نوعی رواندرمانی مفید و کارامد برای رفع این مشکلات، هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی و نگرانی آسیب شناختی دانشجویان دارای احساس غربت است .
در واقع ؛ آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی مثبت دانشجویان دارای احساس غربت گروه مداخله را در مقایسه با گروه کنترل افزایش داده است .
هـ) بحث و نتیجه گیری هدف از انجام این پژوهش ، بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی و نگرانی آسیب شناختی دانشجویان دارای احساس غربت بود.
این نتیجه با نتایج سانگ و لیندکوئست ١(٢٠١٥)، اسمیت و همکاران(٢٠١٢)، لدسما و همکاران(٢٠٠٨)، نوروزی و هاشمی(١٣٩٦)، حیدریان و همکاران(١٣٩٥)، نادری و همکاران(١٣٩٤)، نادری، حسنی، پرهون و صناعی(١٣٩٤)، نادری و همکاران(١٣٩٣) مبنی بر اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود راهبردهای نظم جویی شناختی هیجانی، همخوانی دارد.