چکیده:
هدف
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ذهن آگاهی و امید به زندگی در پیش بینی ابعاد چشم انداز زمان در دانشجویان بود.
روش
روش پژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بود که از بین آنها ۳۸۴ نفر به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند و به چشم انداز زمان زیمباردو، امیدواری اشنایدر و ذهن آگاهی براون و ریان پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون های رگرسیون چندگانه و همبستگی پیرسون تحلیل شدند.
یافته ها
امید به زندگی بخشی از واریانس چشم انداز زمانی حال لذت گرا و گذشته منفی و ذهن آگاهی بخشی از واریانس گذشته منفی و حال معتقد به سرنوشت را به طور معنادار تبیین کردند. ذهن آگاهی و امید به زندگی نیز بخشی از واریانس چشم انداز زمانی آینده را به طور معنادار تبیین کردند.
نتیجه گیری
نتایج حاکی از آن بود که ذهن آگاهی و امید به زندگیمی توانند چشم انداز زمانی دانشجویان را پیش بینی کنند. بنابر این، آموزش چشم انداز زمان در بین دانشجویان در زمینه های مختلف امری ضروری به نظر می رسد.
Objectives
The purpose of this study is to investigate the role of mindfulness and life expectancy in predicting dimensions of time perspective in students.
Method
The research method is descriptive-correlational and its statistical population is all students of Mohaghegh Ardebil University. 384 of them were selected by multistage cluster sampling. Then they responded to Zimbardo's time perspective, Schneider's hope, and Brown and Ryan's mindfulness. Data were analyzed using multiple regression and Pearson correlation tests.
Results
Life expectancy is a part of the variance of the time perspective presenthedonisticand negative Past; and mindfulness significantly explaines some of the variance of the negative Past present-fatalist. Mindfulness and life expectancy also partly explain the variance of the future perspective.
Conclusion
The results indicated that mindfulness and life expectancy can predict students' perspective. Therefore, teaching time perspective among students in different fields seems essential.
خلاصه ماشینی:
روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی و جامعۀ آماری آن کلیۀ دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بود که از بین آنها ٣٨٤ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به چشم انداز زمان زیمباردو، امیدواری اشنایدر و ذهن آگاهی براون و ریان پاسخ دادند.
Shapiro, Oman, Thoresen, Plante & Flinders ذهن آگاهی میتواند یک چشم انداز زمان مطلوب باشد.
یافته های مطالعۀ علیدوستی و همکاران(١٣٩٦) نیز نشان داد از بین ابعاد چشم انداز زمان، بعد حال لذتگرایانه و بعد آینده به صورت مثبت بر امیدواری اثر دارد.
1. Zimbardo Time Perspective Inventory (ZTPI) دو) مقیاس ارزیابی ذهن آگاهی این مقیاس توسط براون و ریان(٢٠٠٣) به منظور سنجش سطح هوشیاری و توجه نسبت به رویدادها و تجارب جاری زندگی طراحی شده است .
چشم انداز زمان حال لذتگرا، با ذهن آگاهی رابطۀ منفی و معنادار اما با امید به زندگی ارتباط مثبت و معنادار دارد.
چشم انداز زمان آینده، با ذهن آگاهی و امید به زندگی رابطۀ مثبت و معنادار دارد.
طبق یافتۀ بعدی این پژوهش ، ذهن آگاهی میتواند به صورت مثبت چشم انداز زمان آینده را تبیین کند.
Drake, Duncan, Sutherland, Abernethy & Henry 3.
Fledderus, Bohlmeijer, Smit & Westerhof 7.
"Mediating Role of the Perspective of Time in the Relationship between Orientation and Religious Beliefs with Hope in the Life of Students".
"Relationship between Time Perspective with Goal Orientation, Academic Proclivity and Academic Achievement of Students at Different Faculties of the Persian Gulf University".