چکیده:
در این پژوهش اختلالات اضطرابی و سبکهای دلبستگی در کودکان پرورشیافته به شیوه فرزندپروری (تربیت) اسلامی با سایر کودکان مقایسه شد. شیوههای فرزندپروری در دو تقسیمبندی کلی شامل شیوههای فرزندپروری رایج در جهان (مستبدانه، مقتدرانه، سهلگیرانه، بیاعتنا و...) و شیوه فرزندپروری اسلامی استمیباشد. طرح این پژوهش، علی مقایسهای است. در این پژوهش نمونه آماری شامل 100 نفر بود و از سه پرسشنامه شامل پرسشنامه محققساخته شیوه فرزندپروری اسلامی، مقیاس اضطراب اسپنس (1998) و پرسشنامه روابط میانی دلبستگی هالپرن و کوپنبرگ (2006) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. روش آماری این پژوهش آزمون t و تحلیل واریانس چندمتغیری بود. نتایج نشان داد که کودکان پرورشیافته با روش فرزندپروری اسلامی از لحاظ میزان اضطراب کلی، اضطراب تعمیمیافته و هراس از مکانهای باز و نیز از لحاظ دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا نسبت به سایر کودکان پایینتر هستند که این تفاوت از لحاظ آماری معنادار بود؛ نتایج نشان میدهد در شیوه فرزندپروری اسلامی، توجه به سه دوره سید، عبد و وزیر و انجام رفتارهای متناسب با ویژگیهای هر مرحله موجب کاهش اضطراب کلی و همچنین کاهش دلبستگیهای ناایمن در کودکان میشود.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد کـه کودکـان پـرورش يافتـه بـا روش فرزندپروري اسلامي از لحاظ ميزان اضطراب کلي ، اضطراب تعميم يافته و هراس از مکـان هـاي باز و نيز از لحاظ دلبستگي اجتنابي و دوسوگرا نسبت به ساير کودکان پايين تر هسـتند کـه ايـن تفاوت از لحاظ آماري معنادار بود؛ نتايج نشان مي دهد در شيوه فرزندپروري اسلامي ، توجـه بـه سه دوره سيد، عبد و وزير و انجام رفتارهاي متناسب با ويژگي هاي هر مرحله موجـب کـاهش اضطراب کلي و همچنين کاهش دلبستگي هاي ناايمن در کودکان مي شود.
حال با توجه به پژوهش هاي انجام شده در حيطه دلبستگي و طبـق آيـات و روايـات اسـلامي و اهميت فراوان اسلام بر آرامش رواني کودکان و نشاط دروني آنها و اينکه دلبستگي ايمن بـه معنـاي واقعي در بطن تربيت اسلامي شکل ميگيرد، اين مقاله بـا هـدف مقايسـه اخـتلالات اضـطرابي و سبک هاي دلبستگي در کودکان پرورش يافته به شيوه فرزندپروري اسلامي ٢ با ديگـر کودکـان انجـام شد.
ابزارهاي پژوهش عبارت اند از: الف ) پرسش نامه شيوه فرزنـدپروري اسـلامي : ايـن پرسـش نامه براسـاس آيـات قـرآن کـريم و احاديث و روايات حضرت محمد و امامان معصوم پس از مطالعه بسيار و تعمـق در متـون اسلامي توسط محقق سـاخته شـده اسـت و پـس از اطمينـان از روايـي محتـوايي بـا بررسـي هاي صاحب نظران و استادان و اعضاي هيئت علمي رشته هاي علوم اسـلامي ، معـارف ، علـوم تربيتـي و روان شناسي و ارائه نظرات علمي ، سؤالات طراحي و با استفاده از ضريب آلفاي کرونبـاخ پايـايي و همساني دروني برآورد شد.