نویسنده: احمدیان جونقانی، نوشین؛
شهریور 1398 - شماره 45 (14 صفحه - از 89 تا 102)

دریاها ،کشورهای ترانزیتی ،کشورهای محصور در خشکی ،کنوانسیون ۱۹۸۲
سال های بسیاری است که دریاها و اقیانوس ها بعنوان راه ارتباطی مورد استفاده قرار می گیرند و نقش مهمی در حیات جامعه بین المللی ایفا می نماید. اینکه دریاها با منافع دولت ها ارتباط مستقیم دارد، واقعیتی انکارناپذیر است. یکی از منافع بسیار مهم دولت ها، تجارت از طریق دریاها است اما باتوجه به وضعیت جغرافیایی، تمامی کشورها به دریا و اقیانوس ها به صورت مستقیم دسترسی ندارند. کنوانسیون های متعددی وضع گردیده که متضمن مقررات مختلف درخصوص دسترسی آزادانه به منابع دریایی، تجارت بین المللی از طریق دریا و تردد ترانزیتی است لکن کنوانسیون ۱۹۸۲ کامل ترین موافقت نامه ای است که حقوق دریاها را به صورت کامل و جامع پوشش می دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی حقوق و تکالیف کشورهای ترانزیتی باتوجه به کنوانسیون ۱۹۸۲ است. عدم دسترسی آزادانه به دریا و در نتیجه ترانزیت مستقیم به نوبه خود تاثیراتی را بر اقتصاد کشورها می گذارد و روابط ترانزیتی غالبا میان کشورهای ذیربط در قالب موافقت نامه ها و در نتیجه مذاکراتی است که میان کشورها صورت می گیرد که تا حدود زیادی موانع دسترسی کشورهای محصور در خشکی به دریا و ترانزیت مستقیم را از بین می برد. از این رو این مطالعه به این نتیجه می رسد که تمام کشورها اعم از با ساحل دریایی و بدون ساحل دریایی، حقوق و تکالیفی را برای برقراری نظم در نظام حقوقی دریاها به عهده دارند و توافق نامه های منعقده میان کشورها نقش مهمی را در برقراری این نظم ایفا می کند.
خلاصه ماشینی:کشورهای محصور در خشکی و کشورهای دارای شرایط نامساعد جغرافیایی باتوجه به اینکه تمامی کشورهای جهان از آزادی ترانزیت برخوردار هستند، برخی از آنها به دلیل نداشتن ساحل دریایی و قرار گرفتن در وضعیت دور از دریا، به صورت مستقیم نمیتوانند از این حق برخوردار شوند و آن را اعمال نمایند. کنوانسیون 1982 حقوق دریاها در ماده 124 در بند 1 بیان میدارد: کشور ترانزیتی کشوری است که یا بدون ساحل دریایی بین یک کشور محصور در خشکی و دریا قرار گرفته و از قلمرو آن رفتوآمد ترانزیتی صورت میگیرد. ماده 130 دولتهای ترانزیت را ملزم کرده تا اقداماتی را اتخاذ نمایند که از تاخیر در تردد جلوگیری کنند و در بند 2 همان ماده اشاره شده است که در صورت بروز موانع، مشکلات و تاخیر در رفتوآمد، مقامات کشورهای محصور در خشکی و کشورهای ترانزیتی برای حلوفصل و از بین بردن مشکلات پیش آمده با یکدیگر همکاری مینمایند (North Transit Corridor Agreement, 1985). براساس آنچه که در پژوهش حاضر بدان پرداخته شد باتوجه به وابستگی کشورهای ترانزیتی و کشورهای محصور در خشکی درخصوص امور ترانزیت و تجارت و دسترسی به دریا به یکدیگر و وجود مشکلاتی درخصوص اعمال حقوق، موافقتنامههایی که به صورت دوجانبه، منطقهای و ناحیهای، میان کشورها منعقد میشود تا حدود زیادی میتواند مشکلات را حل و حقوق و تکالیفی را معین نمایند.
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)