چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش تفکر مثبت بر کمالگرایی ناسازگارانة
دانشجویان دختر بود. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه
کنترل و استفاده از گزینش تصادفی است. جامعة آماری پژوهش، ۱۶۰۰۰ نفر دانشجوی
دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بودند که ۲۷۰ نفر آنان از طریق نمونه گیری
تصادفی مرحلهای انتخاب و با مقیاس کمالگرایی هیل پیشآزمون شدندء از بین آنان ۸۰
نفر کمالگرایی ناسازگار شناسایی و با آرایش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم
شدند که برحسب ویژگیهای وضعیت تاهل، سن و مقطع تحصیلی همتا شده بودند و با
توجه به ریزش نمونه نهایتا ۲۸ نفر دانشجوی کمالگرای ناسازگار در دو گروه (۱۴ نفر
آزمایش و ۱۴ نفرگواه) باقی ماند. اعضای گروه آزمایش طبق برنامه آموزش سوینسون، ٩
جلسه تحت آموزش مثبتاندیشی قرار گرفتند و سپس، پسآزمون در هردو گروه اجرا
شد.
برای تحلیل دادهها و فرضیههای پژوهش از روش آماری و تحلیل کوواریانس
استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش تفکر مثبت درکاهش میزان بعد ناسازگارانه
کمالگرایی و همچنین درکاهش هر یک از خردهمقیاسهای این بعد ( تلقی منفی از خودء
ادراک فشار از سوی والدین و معیارهای بالا برای دیگران) موئر است. بنابراین پیشنهاد
شد آموزش تفکر مثبت به عنوان یک راهبرد مژثر درکاهش بعد ناسازگارانه صفت
کمالگرایی برای دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش نشان داد آموزش تفکر مثبت در کاهش ميزان بعد ناسازگارانة کمال گرايي و همچنين در کاهش هر يک از خرده مقياس هاي اين بعد(تلقيمنفي از خود، ادرا ک فشار از سوي والدين و معيارهاي بالا براي ديگران ) مؤثر است .
Terry-short, Owens, Slade & Dewey 4.
فرضيه چهارم : آموزش تفکر مثبت ، در کاهش ميزان بعد معيارهاي بالا براي ديگران کمال گرايي ناسازگارانه مؤثر است .
بحث و نتيجه گيري يافته هايي که در جدول ١ مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت ، بيانگر تأييد فرضيه اول پژوهش بوده و نشان داد که آموزش تفکر مثبت در کاهش بعد ناسازگارانة کمال گرايي دانشجويان دختردانشگاه آزاد اسلاميواحدکرج مؤثر بوده است .
درخصوص فرضية سوم يافته هاي ايN پژوهش نشان دادند که آموزش تفکر مثبت در کاهش ويژگي ادراک فشار از سوي والديN دانشجويان دختر کمال گراي سازش نايافتة واحد کرج مؤثر بوده است .
به طور کلي نتايج آماري به دست آمده از ايN پژوهش نشان داده که استفاده از آموزش تفکر مثبت روش مؤثري در کاهش جنبه هاي منفي و ناسازگارانه کمال گرايي دانشجويان دختر بوده است .
Personality and Individual Differences Do optimism and pessimism have .
. ١٢٧-١٢٣ ٥٢,Personality and Individual Differences Examination of the Relationship between .