چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش سخت رویی بر سازگاری کلی و
سازگاری در حوزههای عاطفی, اجتماعی و آموزشی نوجوانان دانش آموز بود. نمونه ۳۰
نفر از نوجوانان دختر بودند که از طریق نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. به منظور
آزمون چهار فرضیه تحقیق، مقیاس دیدگاههای شخصی و سازگاری در مورد آزمودنیها
اجرا شد. نتایج نشان داد که این آموزش به طور معنادار باعث افزایش سازگاری کلی.
سازگاری عاطفی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان شده است(۰/۰۵ > p). اما بر
سازگاری آموزشی تاثیر معنادار نداشته است. آموزش سخت رویی از طریق تقویت
مولفههای تعهد،کنترل و چالش همراه با افزایش خوشبینی، اعتماد به نفس و
انعطاف پذیری منجر به پردازش بهتر اطلاعات و استفاده از روشهای موثر برای حل
مسائل گشته و توان مقابله و کنار آمدن سازنده را بالا میبرد و به افزایش سازگاری کمک
میکند.
خلاصه ماشینی:
آموزش سخت رويي از طريق تقويت مؤلفه هاي تعهد، کنترل و چالش همراه با افزايش خوش بيني، اعتماد به نفس و انعطاف پذيري منجر به پردازش بهتر اطلاعات و استفاده از روش هاي مؤثر براي حل مسائل گشته و توان مقابله و کنار آمدن سازنده را بالا ميبرد و به افزايش سازگاري کمک ميکند.
يک نمونه ٣٠ نفري با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شد به اي٤ ترتيب که ابتدا به صورت تصادفيدودبيرستان و سپس ٧کلاس انتخاب و پس از توضيحاتيبه منظور جلب مشارکت و همکاري آزمودنيها، مقياس ديدگاه هاي شخصي کوباسا ١(١٩٨٤) و پرسشنامه سازگاري دانش آموزان دبيرستاني سينا و سينگ ٢(١٣٧٧) در مورد آنها اجرا شد.
مقابله گشتاري، برخورد با افکار ناکارآمد و غيرمنطقي، توجه به تواناييها و محدوديت ها،کاهش انتظارات و واقع بيني، رهاکردن ، بودن در اينجا و اکنون ،شوخي و مزاح ، توجه به موفقيت هاي گذشته و روش انجام آنها، اثرات مقايسه خود با ديگران ، پرورش حواس ، تأثير نحوه نگرش به مشکلات که در هر جلسه به تناسب يک يا چند ويژگي مهم افراد سخت رو توسط محقق توضيح داده ميشد و سؤالات مناسب اواز اعضا موجب شناخت بيشتر آنها از آن ويژگي ميشد و شدت و ضعف آن رادر خود بررسي مي کردند.