چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش آموزش زبان فارسی با گفتار آهنگین، روی کارکردهای اجرایی پسران10-7 ساله اتیستیک فارسی زبان است. در این پژوهش با توجه به ماهیت موضوع از روش نیمهتجربی و طرحهای پیشآزمون و پس آزمون استفاده شد. پنج پسر اتیستیک فارسی زبان هفت تا ده ساله در سرای اتیسم خمینی شهر به شکل نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در ابتدا فرم شرح حال کودکان با کمک والدین و مربیان آنها تکمیل شد. در مرحله پیشآزمون از آزمون سنجش رشد نیوشا برای اندازهگیری مهارتهای زبان بیانی، دریافتی و گفتاری و از آزمون برج لندن برای اندازهگیری کارکرد اجرایی استفاده شد. آموزش زبان فارسی با کلام آهنگین به صورت انفرادی، برای هر کودک به مدت 46 جلسهی 20 الی 30 دقیقهای انجام شد. پس از آموزش، آزمونهای پسآزمون گرفتهشد. آزمون سنجش رشد نیوشا پس از آموزش، افزایش مهارتهای زبان بیانی، دریافتی و گفتاری را نشان داد. درآزمون برج لندن تفاوت معنادار بین پیشآزمون و پسآزمون دیده شد (0. 05> P). آموزش زبان فارسی با گفتار آهنگین میتواند باعث تقویت کارکردهای اجرایی کودکان اتیستیک شود اما برای مشاهده تاثیرات چشمگیرتربه حجم نمونه وسیعتر نیاز است
خلاصه ماشینی:
A of Teaching Persian Language, Payam Noor کارشناسي ارشد، دانشگاه پيام نور University of Isfahan دکتر ندا فردوسي Dr. Neda Ferdosi مدرس ، دانشگاه پيام نور اصفهان Payam Noor University of Isfahan Dr. Maryam Ghorbani دکتر مريم قرباني Assistant Professor, Payam Noor University of استاديار، دانشگاه پيام نور اصفهان Isfahan چکيده Abstract The purpose of the present research is to determine the هدف از پژوهش حاضر تعيين اثربخشي روش آموزش زبان فارسي با گفتار effectiveness of teaching method of Persian Language آهنگين ، روي کارکردهاي اجرايي پسران ١٠-٧ ساله اتيستيک فارسي زبان with melodic intonation therapy (MIT) on the executive function in 7-10 year male Persian autistic children.
In the pretest step, Newsha Developmental نيوشا براي اندازه گيري مهارت هاي زبان بياني، دريافتي و گفتاري و از Scale was used to measure the language skills such as expression, reception and speech while Tower of London آزمون برج لندن براي اندازه گيري کارکرد اجرايي استفاده شد.
آموزش of London Test (p Keywords: Autism, Executive Functions, Melodic intonation therapy کليدواژه ها: اتيسم ، کارکردهاي اجرايي، گفتار آهنگين نوع مقاله : کاربردي دريافت : تير ٩٧ پذيرش : مرداد ٩٧ ويرايش نهايي : آبان ٩٨ مقدمه اتيسم يک اختلال شديد در سيستم عصبي است که با ويژگيهايي نظير اختلال در ارتباطات و تعاملات اجتماعي دوطرفه و همين طور علائق و فعاليت هاي محدود شناخته ميشود (انجمن روانپزشکي آمريکا٢٠٠٠،١).
اين نتايج نشان ميدهد که آموزش زبان فارسي با استفاده از کلام آهنگين روي کارکردهاي اجرايي کودکان اتيستيک موثر است .