چکیده:
نسل دوم مهاجران، به نسلی گفته میشود که حداقل یکی از والدین آنها مهاجر بوده و خود در کشور مقصد متولد شده باشند. مهاجرت و مهاجر بودن که بهواسطه آن، خانوادههای مهاجر از جنبههای گوناگون به اقلیت جامعه مقصد تبدیل خواهند شد، کار آسانی نیست و هنگامی که با دوران نوجوانی فرزندان و تعارضات و اختلافات رایج همراه با آن همزمان شود، والدین مهاجر را با چالشهای دوچندان مواجه میکند. مقاله حاضر، نتیجه یک پژوهش کیفی با روش پدیدارشناسی است که بهمنظور درک چگونگی تجربه ارتباط والدین ایرانی مسلمان مقیم ایالت کالیفرنیای امریکا با فرزندان نوجوانشان انجام شد. شرکتکنندگان این پژوهش، متشکل از ۱۵ نفر از پدران و مادران خانوادههای مهاجر ایرانی مسلمان بود که فرزندان نوجوان ۱۳تا ۱۹ساله داشتند و به روش نمونهگیری گلولهبرفی انتخاب شدند. با هر یک از آنان، مصاحبهای به مدت ۴۰ الی۹۰ دقیقه انجام شد و مصاحبهها تا اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل دادهها، به یافتن سه مضمون اصلی منتج شد که عبارتاند از: چالشها و دغدغههای والدین مهاجر ایرانی مسلمان درباره تربیت فرزندانشان، فرصتها یا جنبههای مثبت فرزندپروری در امریکا، و راهبردهای تربیتی موثر برای انتقال هویت اسلامی و ایرانی. مطالعه پژوهش حاضر میتواند برای مشاوران، معلمان و موسسات ارائهکننده خدمات به مهاجران و خانوادهای مهاجر کاربردی باشد.
خلاصه ماشینی:
This article is the result of a qualitative phenomenological study conducted to understand how Iranian Muslim parents living in California connect with their adolescent children.
The participants of this study consisted of 15 parents of Iranian Muslim immigrant families with their 13-19 year-old children.
Data analysis resulted in three main themes: challenges and concerns of Iranian Muslim immigrant parents about raising their children, opportunities or positive aspects of parenting in the United States, and effective educational strategies for transferring Islamic and Iranian identity.
Keywords: second-generation children, Iranian Muslim parents, immigration, parent-adolescent relationship.
از اين رو، خانواده هاي ايراني مسـلمان مقـيم امريکـا، بـه عنـوان يک گروه اقليتي، موقعيتي منحصربه فرد دارند و بررسي مسائلي کـه بـا آن درگيـر هسـتند و آگاهي از تجربيات زيستۀ والدين در اين خانواده ها به عنوان حلقۀ اتصال بـين هويـت ملـي و هويت ديني با نسل دوم ، امري حائز اهميت است .
يافته هايپژوهش از تجزيه و تحليل داده هاي به دست آمده در ايـن پـژوهش ، سـه مضـمون اصـلي از ديـدگاه والدين مشارکت کننده دربارة ارتباط با فرزندان نوجوان نسـل دوم پديـدار شـده اسـت کـه عبارت اند از الف ) چالش ها و دغدغه هاي والدين مهاجر ايراني مسـلمان دربـارة تربيـت فرزنـدان نوجوانشان ؛ ب ) فرصت ها يا جنبه هاي مثبت فرزندپروري در امريکا از نگاه والدين ؛ ج ) روش هاي تربيتي مؤثر از نگاه والدين براي انتقال هويت اسلامي و ايراني.
Contextual factors contributing to ethnic identity development of second- generation Iranian American adolescents.