چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه مدیریت دانش با توسعه محصولات جدید در شعب بانک ملت شهرستان ساوه در سال1398 صورت گرفت. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان شعب بانک ملت به تعداد 120 نفر بود که از میان آن ها با استفاده از فرمول مورگان و روش نمونه گیری در دسترس، 92 نفر به عنوان حجم نمونه درنظر گرفته شد. روش جمعآوری دادهها بر اساس پاسخ های جمع آوری شده از پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش شرون لاوسون (2005) با 24 سوال و پرسشنامه استاندارد توسعه محصول هی و همکاران (2014) با 5 پرسش بود. پایایی این پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برای تمامی ابعاد پرسشنامه بیش از 0.7 بدست آمد که نشان از پایایی مناسب ابزار پژوهش داشت. تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS22 در دو بخش توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف-اسمیرنف، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون) انجام پذیرفت. نتایج نشان داد رابطه مدیریت دانش با توسعه محصولات جدید در بانک ملت شهرستان ساوه به عنوان فرضیه اصلی بصورت مثبت معنادار شده است. همچنین تاثیر ابعاد مدیریت دانش، شامل؛ خلق دانش، توزیع دانش، ثبت، ذخیره و نگهداری دانش، کاربرد و بهره برداری دانش و ارزیابی و بازخور دانش در قالب فرضیات فرعی نیز بصورت مثبت معنادار تایید شده اند.
خلاصه ماشینی:
همچنین در برخورد با اطلاعات و موقعیت های جدید خود را پالایش و تصحیح میکنددر دنیای کسب و کار امروز بخش عظیمی از فعالیتهای ما مبتنی بر اطلاعات است و زمان کمتری برای بدست آوردن دانش و کسب تجربه در اختیار است در این شرایط سازمان ها بر اساس میزان دانش خود با یکدیگر رقابت می کنند همچنین امروزه بیشتر سازمانها ضرورت برخورداری از فرآیند توسعه محصول جدید را بخوبی احساس کرده اند (تابنده و صالحی زاده ، 1390).
با توجه به اهمیت و جایگاه توسعه محصولات جدید در سازمان و نیز کاربردی بودن آن و از همه مهمتر اعتقاد و توجه مدیران به افزایش استفاده از این رویکرد، ضرورت چنین مبحثی احساس میشود و مشخص است که مدیریت دانش به عنوان ابزاری برای توسعه محصولات جدید نتایجی را به سیستم سازمان نیز تزریق مینماید و همچنین منابع سازمان را در جهت کارآمدی این ابزار برای افزایش بهرهوری مجاب مینماید تا از طریق فرایندهای مدیریت دانش و بررسی های دقیق، از آزمون و خطای بیمورد جلوگیری شود و منابع مالی صرف هزینه های بی مورد نگردد و سبب اتلاف وقت و هدر دادن نیروی انسانی و سایر منابع نشود از طرفی ضمن تغییر گرایش و روند عملکرد سازمان به سوی انطباق سازمان با مشتری حرکت مینماید، به کارایی و انجام موفق وظایف و اختیارات کمک نموده و موجب ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان ها میگردد از این رو پیاده سازی و بهره گیری از فرآیندهای مدیریت دانش در عصر حاضر و ارائه محصولات جدید موفق، مبنا و اساسی برای موفقیت سازمان ها است.
با رشد رقابت در نظام بانکی کشور از یک سو و توسعه و تغییر نیازهای مشتریان و بازار در هر سه مولفه بانک ها بایستی به طور پیوسته محصولات جدید بانکی ارائه نمایند تا بتوانند مشتریان خود و همچنین سرمایه مالی که به وسیله آنها در بانکها گذاشته شده است را حفظ نمایند که این مهم از طریق مدیریت دانش و استفاده از سرمایه دانشی و همچنین کارکنان دانشی که در بانک ها حضور دارند می تواند به وقوع بپیوندد.