چکیده:
در این مطالعه، اثرات پنج جنبه بازاریابی داخلی (یعنی سیستم، آموزش، جبران، ارتباط و مدیریت حمایت) با نقش میانجی تعهد سازمانی کارکنان بر تمایل به ترک خدمت کارکنان پرداخته شد. این تحقیق ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ گردآوری دادهها از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری، کارکنان سازمان اقتصادی انرژی پارس تشکیل میدهد. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 125 نفر با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی انتخاب شدند. وسیله جمعآوری اطلاعات موردنیاز تحقیق، پرسشنامه استاندارد جانگسون و همکاران (2016) بود. روابط با استفاده از تحلیل تائید کننده عامل، تحلیل عامل دوم مرتبه و مدلسازی معادلات ساختاری موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که بازاریابی داخلی بر تعهد کارکنان سازمان اقتصادی انرژی پارس تاثیر دارد. بازاریابی داخلی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان سازمان اقتصادی انرژی پارس بهطور مستقیم تاثیر ندارد.
خلاصه ماشینی:
مطالب ذکر شد بدان معناست که تاکید بر اهمیت بازاریابی داخلی و رعایت آن از سوی سازمان ها می تواند از کارکردی مثبت بر عملکرد سازمان ها برخوردار باشد به نحوی که به طور معناداری تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت کارکنان را تحت تأثیر خود قرار می دهد.
ابزارهای استفاده شده در این پژوهش پزسشنامه استاندارد جانگسون و همکاران (٢٠١٦) است که دارای سهبعد (بازاریابی داخلی ، تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت ) می باشد.
فرضیه دوم : بازاریابی داخلی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان سازمان اقتصادی انرژی پارس تأثیر دارد.
با توجه به مقدار P مربوط به ضریب رگرسیونی این فرضیه که بزرگتر از ٠/٠٥ می باشد، میتوان نتیجه گرفت که رابطه معنی دار و مثبتی بین بازاریابی داخلی با تمایل به ترک خدمت کارکنان وجود ندارد و به عبارتی میتوان عنوان نمود که با اطمینان ٩٥% بازاریابی داخلی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان سازمان اقتصادی انرژی پارس به طور مستقیم تأثیر ندارد.
364 نتایج حاصل از یافته های تحقیق نشان داد که با اطمینان ٩٥% میتوان گفت که بازاریابی داخلی بر تعهد کارکنان سازمان اقتصادی انرژی پارس تأثیر دارد.
نتایج حاصل از یافته های تحقیق نشان داد که با اطمینان ٩٥% بازاریابی داخلی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان سازمان اقتصادی انرژی پارس به طور مستقیم تأثیر ندارد.
Internal marketing does not directly affect the willingness to leave the Service of the staff in Pars Economic Energy Organization.