چکیده:
زمینه و هدف: محرومیت از کانون خانواده و زندگی در محیطهای مراقبت گروهی نظیر مراکز شبه خانواده، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست را با شرایط هیجانی و رفتاری ویژهای مواجه میسازد. از این رو هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی رابطه ادراک شایستگی با اضطرب و احساس تنهایی در کودکان دختر مراکز شبه خانواده شهر تهران است.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن را کودکان دختر 8 تا 11 ساله مقیم مراکز شبه خانواده وابسته به بهزیستی شهر تهران در سال 96 تشکیل داده اندو تعداد120 نفر آنها با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و موردپرسش قرار گرفته اند. دادهها با کمک پرسشنامههای ادراک شایستگی کودکان هارتر(HPCS) با آلفای کرونباخ 92/0، احساس تنهایی آشر و ویلر(LQ) با آلفای کرونباخ 91/0 و مقیاس اضطراب اسپیل برگر(STAI) با آلفای کرونباخ 96/0، گردآوری و با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان تجزیه وتحلیل شده اند.
یافتهها و نتایج: پژوهش نشان دادکه ادراک شایستگی رابطه منفی و معناداری با اضطراب و احساس تنهایی در کودکان دارد. بنابراین میتوان گفت که چنانچه احساس ادراک شایستگی در کودکان تقویت شودو یا منابع تضعیف کننده آن شناسایی و مرتفع شوند، میتوان برای کاهش احساس تنهایی و اضطراب و جلوگیری از تبعات ناخوشایندآن اقدام کرد.
خلاصه ماشینی:
از اين رو هدف از اجراي پژوهش حاضر، بررسي رابطه ادراک شايستگي با اضطرب و احساس تنهايي در کودکان دختر مراکز شبه خانواده شهر تهران است .
يافته ها و نتايج : پژوهش نشان داد که ادراک شايستگي رابطه منفي و معناداري با اضطراب و احساس تنهايي در کودکان دارد.
Young, Galvan, Reidy, Pescosolido, Kim, Seymour, Dickstein 3.
Steinhausen, Aster, Gobel 10.
شواهد نشان مي دهد که احساس تنهايي همراه با اضطراب از قوي ترين پيش بيني کننده ها براي افسردگي است (لاراماي ٧، ٢٠٠٧، ص ٧)، بنابراين ضرورت دارد به شناخت عوامل زير بنايي پيش بيني کننده اين دو مولفه در کودکان بي سرپرست توجه ويژه اي معطوف شود(زارع زاده خيبري و همکاران ،١٣٩٣، ص ٤٣).
Makame, ani, grantham 5.
Spielberger anxiety يافته ها يافته هاي توصيفي : اين پژوهش با هدف بررسي رابطه ادراک شايستگي با اضطراب و احساس تنهايي در کودکان بي سرپرست مراکز شبه خانواده انجام شد.
بحث و نتيجه گيري در پژوهش حاضر، رابطه ادراک شايستگي با اضطراب و احساس تنهايي در کودکان بي سرپرست مراکز شبه خانواده مورد بررسي قرار گرفت .
پيشنهادها: مبتني بر نتايج اين پژوهش مي توان گفت که در نظر گرفتن برنامه ها و رويکردهايي براي ارتقاء ادراک شايستگي در بين کودکان ، به ويژه کودکان بي سرپرست مي تواند به ارتقاي سازگاري و در نتيجه کاهش ميزان اضطراب و احساس تنهايي آن ها منتهي شود.
Infuence of marital confict on young children›s aggressive behavior in South Korea: The mediatng role of child maltreatment, Children and Youth Services Review, 34, 9, 1742-1748.