چکیده:
هوش هیجانی از جمله عوامل موثر در سلامت روانشناختی نوجوانان می باشد که متاثر از تجارب اولیه است. مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه در پیشبینی هوش هیجانی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم انجام شد. در این مطالعه توصیفی جهت اجرای پژوهش 384 دانشآموز دختر در مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی 97-1396 بهشیوه تصادفی خوشهای از مدارس شهر رشت انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه (یانگ، کلاسکو، ویشر، 2003) و مقیاس هوش هیجانی (مایر و سالوی، 1993) جمعآوری شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار PSSS-22 و آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام انجام شد. نتایج نشان داد هوش هیجانی با محرومیت هیجانی (825/0-)، رها شدگی (383/0-)، شکست (208/0-)، نقص و شرم (290/0-)، وابستگی (535/0-)، آسیبپذیری (454/0-)، بیاعتمادی (246/0-)، گرفتار (814/0-)، ایثارگری (824/0-)، اطاعت (755/0-)، بازداری هیجانی (804/0-)، معیار سرسختانه (808/0-)، استقلال (432/0-) و خود انضباطی ناکافی (854/0-) ارتباط معنادار منفی وجود دارد (01/0>P). اما بین هوش هیجانی و انزوای اجتماعی (033/0) ارتباط معناداری مشاهده نشد. نتایج رگرسیون خطی چندگانه نشان داد که مولفههای طرحواره ناسازگار اولیه مجموعا قادر به پیشبینی 83/0 از واریانس هوشهیجانی در دانشآموزان هستند (001/0 > p، 449/134 = (368، 15) F). نتایج مطالعه حاضر دلالت بر این دارند که طرحوارههای ناسازگانه اولیه نقش بهسزایی در هوش هیجانی نوجوانان دارند.
خلاصه ماشینی:
نقش طرحواره هاي ناسازگار اوليه در پيش بيني هوش هيجاني در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم The role of Early Maladaptive Schemas in Predicting Emotional Intelligence in Secondary School Girl Students ماندانا عليزاده بهمني Mandana Alizadeh Bahmani M.
A. of Rehabilitation Counseling, Department کارشناس ارشد مشاوره توانبخشي، گروه روانشناسي، واحد رشت ، دانشگاه of Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad آزاد اسلامي University دکتر عباسعلي حسين خانزاده (نويسنده مسئول ) Dr. Abbas Ali Hosseinkhanzadeh * دانشيار روانشناسي، گروه روانشناسي، دانشکده ادبيات و علوم انساني، Associate Professor of Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and دانشگاه گيلان Humanities, University of Guilan چکيده Abstract Emotional intelligence is one of the effective factors هوش هيجاني از جمله عوامل موثر در سلامت روان شناختي نوجوانان مي in the psychological health in adolescents, which is باشد که متاثر از تجارب اوليه است .
This study aimed to investigate the role of early maladaptive schemas in طرحواره هاي ناسازگار اوليه در پيش بيني هوش هيجاني در دانش آموزان predicting emotional intelligence in female secondary دختر مقطع متوسطه دوم انجام شد.
Data were collected using Early Maladaptive داده ها با استفاده از پرسشنامه طرح واره هاي ناسازگار اوليه (يانگ ، کلاسکو، Schema Questionnaire (Young, Klosko & Weishaar, 2003) and Emotional Intelligence scale (Mayer’s & ويشر، ٢٠٠٣) و مقياس هوش هيجاني (ماير و سالوي، ١٩٩٣) جمع آوري Salovey, 1993).
Kotsou, Mikolajczak, Heeren, Grégoire, & Leys 7 .
Koster, Hoorelbeke, Onraedt, Owens, & Derakshan 8.
Haaland, Vogel, Launes, Hansen, Solem, & Himle 2 .