چکیده:
تصویر ذهنی گردشگر از مقصد گردشگری نقش بسزایی در تصمیم انتخاب مقصد ایفا میکند. از سویدیگر ریسکهای ادراکشده گردشگر عامل مهمی است که تصویر ذهنی وی را از خدمات گردشگری تحت تاثیر قرار میدهد. لذا مقاله حاضر درصدد ارائه مدلی جهت تبیین تاثیر ریسکهای ادراکشده گردشگر بر تمایل به بازدید مجدد از مقصد گردشگری با نقش میانجیگری تصویر ذهنی مقصد گردشگری بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل آن دسته از گردشگران خارجی بود که در آبان ماه 1394 به شهر اصفهان سفر کردهاند. از این جامعه، نمونهای به حجم 300 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. برای گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامهای حاوی 38 سوال طراحی شده و سپس بهمنظور بررسی دادههای پژوهش و آزمون فرضیهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش، ریسک ادراکشده گردشگر در چهار گروه ریسکهای سیاسی، اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی-اجتماعی طبقهبندی شد. همچنین تصویر ذهنی مقصد گردشگری را میتوان به سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری تقسیم کرد. همچنین یافتههای پژوهش نشان داد ریسکهای ادراکشده سیاسی، بهداشتی، اقتصادی و فرهنگی-اجتماعی تاثیر معنیداری بر تمایل به بازدید مجدد از مقصد گردشگری با نقش میانجیگری تصویر ذهنی عاطفی، شناختی و رفتاری از مقصد گردشگری دارد.
خلاصه ماشینی:
لذا مقاله حاضر درصدد ارائه مدلي جهت تبيين تأثير ريسک هاي ادراکشده گردشگر بر تمايل به بازديد مجدد از مقصد گردشگري با نقش ميانجيگري تصوير ذهني مقصد گردشگري بوده است .
همچنين يافته هاي پژوهش نشان داد ريسک هاي ادراکشده سياسي، بهداشتي، اقتصادي و فرهنگي-اجتماعي تأثير معنيداري بر تمايل به بازديد مجدد از مقصد گردشگري با نقش ميانجيگري تصوير ذهني عاطفي، شناختي و رفتاري از مقصد گردشگري دارد.
1. Chen and Tsai مباني نظري پژوهش همان طور که در بخش قبل نيز بيان شد، مقاله حاضر درصدد تدوين مدلي جهت تبيين تأثير ريسک هاي ادراکشده گردشگر بر تمايل به بازديد مجدد از مقصد گردشگري با نقش ميانجيگري تصوير ذهني مقصد گردشگري است .
مدل مفهومي پژوهش فرهنگي-اجتماعي فرضيه ١: ريسک ادراکشده سياسي از طريق تصوير ذهني عاطفي مقصد گردشگري تأثير معنيداري بر تمايل به بازديد مجدد از مقصد گردشگري دارد.
نتايج ضريب آلفاي کرونباخ پرسشنامه عامل ضريب آلفاي کرونباخ کل پرسشنامه 0/846 تصوير ذهني مقصد گردشگري 0/904 ريسک هاي ادراکشده 0/885 تمايل به بازديد مجدد از مقصد گردشگري ٠/٨٥١ يافته هاي پژوهش ويژگيهاي جمعيت شناختي اعضاي نمونه آماري در جدول ٢ ارائه شده است که شامل سن ، جنسيت ، وضعيت تأهل ، تحصيلات و تعداد همراهان گردشگر در سفر به اصفهان است .
فرضيه ٨: ريسک ادراکشده فرهنگي-اجتماعي از طريق تصوير ذهني شناختي ٦/٦٣ تأييد مقصد گردشگري تأثير معنيداري بر تمايل به بازديد مجدد از مقصد گردشگري دارد.
A. , (2014), Destination image as a mediator between perceived risks and revisit intention: A case of post-disaster Japan, Tourism Management, 40 (1), 382-393.