چکیده:
بیتردید پیچیدگیهای مفهومی و ذهنی در زبان نیز بازتاب مییابد. ساختهای موصولی نمونهای از پیچیدگیهای مفهومی و ذهنی است که در دهههای اخیر پژوهشهای متعددی سعی در رمزگشایی الگوهای درک و بازنمود آنها داشته و هرکدام به مطالعهی جنبهای از ویژگیهای آن پرداختهاند. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری مییابد که مسئلهی آموزش زبان مطرح باشد. ما در تحقیق حاضر به منظور ایجاد سهولت در آموزش جملهوارههای موصولی، خصوصا به فارسیآموزان، چهار نوع جملهوارهی موصولی فاعلی- فاعلی، فاعلی- مفعولی، مفعولی- مفعولی و مفعولی- فاعلی را بررسی نمودهایم. سرعت درک صورتهای متعددی از هر نوع بند را در قالب آزمونی رایانهای و با استفاده از دو نرمافزار سرعتسنج مالتیتایمرالتیمیت و تصویربردار اسنگیت، با روش مقایسه میان دو گروه مطالعه کردهایم. دادههای بهدست آمده با نرمافزار اسپیاساس نسخهی 23 تحلیل شد و یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین متغییر سرعت درک در چهار نوع بند موصولی از نظر آماری با یکدیگر تفاوتی ندارد؛ به این صورت که میان سرعت درک و نوع بند موصولی رابطهای وجود ندارد و هر دو گروه فارسیزبان و فارسیآموز میتوانند بندهای موصولی چهارگانه را در زمان نسبتا یکسانی درک کنند؛ اما انتخاب نوع گزینه به فارسیزبان یا فارسیآموز بودن بستگی دارد.
خلاصه ماشینی:
داده هاي به دست آمده با نرم افزار اس پياس اس نسخه ي ٢٣ تحليل شد و يافته هاي پژوهش نشان داد که ميانگين متغيير سرعت درک در چهار نوع بند موصولي از نظر آماري با يکديگر تفاوتي ندارد؛ به اين صورت که ميان سرعت درک و نوع بند موصولي رابطه اي وجود ندارد و هر دو گروه فارسي زبان و فارسي آموز مي توانند بندهاي موصولي چهارگانه را در زمان نسبتا يکساني درک کنند؛ اما انتخاب نوع گزينه به فارسي زبان يا فارسي آموز بودن بستگي دارد.
- فارسيآموزان سطح پيشرفته کدام ساخت موصولي را سريع تر ميآموزند؟ - آيا ميان سرعت يادگيري فارسيآموزان و نوع بند موصولي رابطه اي وجود دارد؟ همچنين لازم ميدانيم در آغاز بحث به اين نکته اشاره کنيم که در نمودارها و تحليل هاي آماري در بخش ٤ شاهد چند علامت اختصاري خواهيم بود که شرح کامل آن ها بدين صورت است : SSC: بند موصولي فاعلي - فاعلي، SOC: بند موصولي فاعلي- مفعولي، OOC: بند موصولي مفعولي- مفعولي، OSC: بند موصولي مفعولي- فاعلي.
آزمون لوين ١ براي متغير سرعت درک در چهار نوع بند موصولي براي دو گروه افراد (به تصویر صفحه رجوع شود) در گروه فارسيزبان چون پي مقدارهاي آزمون لوين بر پايه ي ميانگين و چه بر پايه ي ميانه از سطح خطاي ٠,٠٥ کمتر شده است ، بنابراين فرضيه ي برابري واريانس سرعت درک در بندهاي موصولي رد ميشود.