چکیده:
در پژوهش حاضر، نقش سرمایة اجتماعی در ابعاد شبکهای و هنجاری بر تعلقات سیاسی (اصلاحطلبی، اعتدالگرایی، اصولگرایی) مورد سنجش قرار گرفت. هدف پژوهش تعیین قطبنمای گرایشسنجی سیاسی شهروندان استان خوزستان طی سه دورة انتخابات ریاستجمهوری (1376، 1384، 1392) بود. بدین منظور، از ابزار پرسشنامه و آزمونهای رگرسیون ساده و چندگانه، آزمون تی، تحلیل واریانس، و ارائة معادلة ساختاری PLS به ترتیب در نرمافزارهای SPSS24 و SMART PLS3 استفاده شد. اطلاعات لازم با 1920 نمونة بالای هجده سال در سطح شهرستانهای اهواز، آبادان، دزفول، ماهشهر، و اندیمشک با روش نمونهگیری چندمرحلهای طبقهای جمعآوری شد. برای اطمینان از مناسب بودن دادهها، معیار CR و آزمون KMO منظور شد. یافتههای تحقیق نشان داد بین سرمایة اجتماعی در همة ابعاد با گرایش به طیفهای سیاسی اصلاحطلبی و اصولگرایی رابطة معنادار وجود دارد. ولی این رابطه در گرایشهای سیاسی اعتدالگرایی تأیید نشد. همچنین، بر اساس قطبنمای گرایشهای سیاسی بیشترین تعلقات سیاسی مربوط به طیف اصلاحطلبی و کمترین مربوط به طیف اعتدالگرایی بود.
In the present study, the role of social capital in network and anomic dimensions was evaluated on the political leaning(reformer, moderates and Principle).the aim of this study is determination of the compass of political leaning, citizens of Khuzestan province during the three periods of presidential elections(1997, 2005 and 2014). Also, from the questionnaire and simple and multiple regression tests, t-test, variance analysis and the introduction of the PLS structural equation, respectively, were used in SPSS24 and SMART PLS3 software respectively. The information required by 1920 was collected above 18 years in the county of ahwaz, abadan, dezful, mahshahr and andimeshek in a multi- category sampling method. In order to ensure the suitability of the data, the CR criterion and the KMO test were used. The findings indicated that the degree of political leaning in all age groups is equal and the political bias is greater than the males, except for the Principle spectrum among women.