چکیده:
پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی کاربرد آزمونهای الکترونیکی برونخط بر اضطراب آزمون و عملکرد آزمون دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی، انجام شده است. این مطالعه با توجه به اهداف و فرضیهها از نوع طرحهای آزمایشی بین گروهی با پیشآزمون و پسآزمون، همراه با گروه کنترل و با توجه به شیوه جمعآوری دادهها از نوع شبه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی استان تهران که در سال تحصیلی98-97 در حال تحصیل بودند تشکیل داد. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند یک مدرسه در شهرستان ملارد به عنوان نمونه انتخاب شده و40 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند.جهت جمعآوری دادههای مورد نیاز ازپرسشنامه اضطراب آزمون TAT)) و آزمون محقق ساخته عملکرد آزمون استفاده شد. روایی آزمون محققساخته طبق نظرات متخصصان تأیید شده و پایایی آن با استفاده از روش کودرریچاردسون 21، 76/0 محاسبه شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیری و چندمتغیری نشان داد سطح معناداری کوچکتر از 05/0 است (05/0>p). بدین ترتیب فرض صفر آماری رد و مشخص گردید که بین دانشآموزان در دو گروه آزمایش و کنترل، در نمرات مربوط به اضطراب آزمون و عملکرد آزمون در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. مطابق با نتایج حاصل از پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که آزمونهای الکترونیکی برونخط بر متغیرهای اضطراب آزمون و عملکرد آزمون مؤثر بوده و موجب کاهش اضطراب آزمون و افزایش عملکرد آزمون شده است.
The present study aimed at the effectiveness of using offline electronic tests on the test anxiety and test performance of elementary sixth- grade boy students. This study is based on the objectives and hypotheses of the type of between-group experimental design with pre-test and post-test with the control group considering the data collection procedure, The study was quasi-experimental. The statistical population of this study was all boy students of the sixth grade elementary school in Tehran province who were studying in the academic year of 2018-2019. Using a targeted sampling method, a school in Malard city was selected as the sample and 40 people were divided into two experimental and control groups. To collect the required data,the test anxiety questionnaire and researcher-made test performance test were used. The validity of the researcher-made test was confirmed by experts' opinions and it’s reliability was calculated as 0.76 by Kuder- Richardson 21 method. The results of ANCOVA and MANCOVA showed that the level of significance was less than 0.05 (p <0.05). Thus, the statistical null hypothesis was rejected and it was found that there was a significant difference between the students in the experimental and control groups in the scores related to the test anxiety and test performance in the post-test. According to the results of this study, it can be concluded that the offline electronic tests were effective on the variables of tests on test anxiety and test performance and reduced test anxiety and increased test performance. <br /><strong><em> </em></strong>