چکیده:
هدف پژوهش، تبیین رابطه بین ذهنیت فلسفی و خود تنظیمی یادگیری با نقش میانجی بهرهگیری از فنآوری اطلاعات میباشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر بهشهر در سال تحصیلی 97–1396 بود که برابر 616 نفر میباشد. 217 نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه فنآوری اطلاعات شفیعپور مطلق (1395) با 15 گویه، پرسشنامه خودراهبری یادگیری فیشر و همکاران (2001) با 40 گویه و پرسشنامه ذهنیت فلسفی بر اساس مدل فیلیپ اسمیت (42 گویه) میباشد. روایی صوری و محتوایی آنها مورد تایید اساتید قرار گرفت و پایایی به کمک روش ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب مقادیر 85/0 و 87/0 و84/0 بهدست آمد. داده به کمک نرمافزار لیزرل 8 تحلیل گردید. نتایج نشان داد بین ذهنیت فلسفی با خود تنظیمی یادگیری با آزمون نقش میانجی بهرهگیری از فنآوری اطلاعات رابطه وجود دارد.
The purpose of this research is to investigate the relationship between philosophical mindedness and self-regulated learning by mediating role of information technology. The research is applied in terms of purpose, and the method is descriptive correlation. The statistical population consisted of 616 people from 6th grade elementary school students in Behshahr city in the academic year of 2017-18. 217 people were selected according to Cochran formula as sample and by stratified random sampling method. The data gathering tool was Shafi Pour-Motlagh's Information Technology Questionnaire (2016) with 15 items, Fisher et al.'S self-regulated questionnaire (2001) with 40 items, and the philosophical mind questionnaire based on Smith's model (42 items). Their face and content validity were confirmed by the professors and reliability was 0.85, 0.87, and 0.84, by Cronbach's alpha. The data was analyzed with Liserl 8 software. The results showed there is a relationship between the philosophical mind with self-regulated learning and the mediating role of information technology <br />