چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط میان جامعه پذیری سازمانی و هویت سازمانی معلمان تربیت بدنی شهرستانهای استان تهران بود. این تحقیق از نظر هدف، از پژوهشهای کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل همه معلمان زن (۷۸۶ نفر) و مرد (۵۹۵ نفر) تربیت بدنی شهرستانهای استان تهران در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ بود (۱۳۸۱ نفر). بر اساس جدول مورگان و کرجسی و به روش خوشه ایتصادفی ۳۰۲ نفر (۱۷۲ نفر زن، ۱۳۰ نفر مرد) به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها و اندازه گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه های استاندارد هویت سازمانی میلر و همکاران (۲۰۰۰) (۰/۸۴۹=α) و جامعه پذیری سازمانی تائورمینا (۲۰۰۴) (۰/۸۹۹=α) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها روش های آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر) به کار گرفته شده است. یافته های تحقیق نشان داد که میان جامعه پذیری سازمانی و ابعاد آن (آموزش، تفاهم، حمایت همکاران، چشم انداز آینده) با هویت سازمانی معلمان تربیت بدنی ارتباط مثبت معنادار وجود دارد. نتایج مدل تحلیل مسیر نیز نشان داد که مولفه های جامعه پذیری سازمانی ۴۲/۶ درصد از واریانس کل تغییرات هویت سازمانی معلمان تربیت بدنی را تبیین می کنند و در این میان مولفه های آموزش، حمایت همکاران و چشم انداز آینده اثری مثبت و معنادار بر هویت سازمانی معلمان تربیت بدنی داشته و اثر تفاهم بر هویت سازمانی معنادار نبوده است. یافته ها نشان دادند که مولفه های آموزش و چشم انداز آینده بیشترین اثر را بر هویت سازمانی معلمان دارند.
This study set out to examine the relationship between organizational socialization and organizational identity among physical education teachers in cities of Tehran province. This applied research had a correlational design. The statistical population of the study consisted of all female and male physical education teachers in cities of Tehran province in school year 2017-18 (N= 1381). Based on Morgan and Krejcie Table, 302 subjects (172 women and 130 men) were selected via random cluster sampling method. The instruments included Organizational Identity Questionnaire (Miller et al., 2000) (α=.849) and Taormina Organizational Socialization Questionnaire (2004) (α=.899). To analyze the data, descriptive and inferential statistics (Pearson correlation and path analysis) were utilized. The results revealed that organizational socialization and its dimensions (training, understanding, co-worker support, and future prospects) were positively associated with organizational identity of physical education teachers. Moreover, the results of the path analysis showed that the components of organizational socialization accounted for 42.6% of the total variance in organizational identity. The components of training, co-worker support and future prospects had positive, significant effects on organizational identity of physical education teachers, whereas the effect of understanding was not statistically significant. The findings also showed that the components of training and future prospects had the greatest effects on organizational identity of teachers.
خلاصه ماشینی:
یافته های تحقیق نشان داد که میان جامعه پذیری سازمانی و ابعاد آن (آموزش ، تفاهم ، حمایت همکاران ، چشم انداز آینده ) با هویت سازمانی معلمان تربیت بدنی ارتباط مثبت معنادار وجود دارد.
نتایج مدل تحلیل مسیر نیز نشان داد که مؤلفه های جامعه پذیری سازمانی ٤٢/٦ درصد از واریانس کل تغییرات هویت سازمانی معلمان تربیت بدنی را تبیین میکنند و در این میان مؤلفه های آموزش ، حمایت همکاران و چشم انداز آینده اثری مثبت و معنادار بر هویت سازمانی معلمان تربیت بدنی داشته و اثر تفاهم بر هویت سازمانی معنادار نبوده است .
در این تحقیق با توجه به اینکه پژوهشگر خود از معلمان تربیت بدنی است و همچنین طی سالها نیروهای جدیدی با تحصیلات تربیت بدنی جذب آموزش وپرورش شهرستانهای استان تهران شده اند و بر اساس مطالبی که در مورد جامعه پذیری و هویت سازمانی و اثرات آنها در میان 1.
در این تحقیق به منظور بررسی تأثیر ابعاد جامعه پذیری سازمانی (آموزش ، تفاهم ، حمایت همکاران ، چشم انداز آینده ) بر هویت سازمانی از مدل تحلیل مسیر استفاده شده است .
در نهایت معادله رگرسیونی بر اساس مقادیر ضرایب رگرسیون استاندارد نشده (B) در جدول ٩ به این صورت خواهد بود: ١/٦٠٩+(حمایت همکاران ) ٠/١٨٢ + (چشم انداز آینده ) ٠/١٧٢ + (آموزش ) ٠/٣٢٨= هویت سازمانی بحث و نتیجه گیری هدف از انجام دادن تحقیق حاضر بررسی ارتباط میان جامعه پذیری سازمانی و هویت سازمانی معلمان تربیت بدنی شهرستانهای استان تهران بود.
نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که میان جامعه پذیری سازمانی و ابعاد آن (آموزش ، تفاهم ، حمایت همکاران ، چشم انداز آینده ) با هویت سازمانی معلمان تربیت بدنی شهرستانهای استان تهران رابطۀ مثبت معنادار وجود دارد.