چکیده:
پیشرفت های شگرف در زمینه فناوری اطلاعات، بسیاری از مفاهیم خرد و کلان را دستخوش دگرگونی قرار داده است تا جایی که محدودیتها و مشکلات نظام های اجتماعی با نقش آفرینی فناوری اطلاعات قابل رفع است. در این میان، یکی از مقوله هایی که فناوری اطلاعات در آن به ایفای نقشی مهمی پرداخته، یادگیری است؛ فناوری اطلاعاتی- طی سال های اخیر- در بهبود بازده آموزش علمی در مدارس و دانشگا هها نگاهی موشکافانه داشته و گام هایی اساسی در تغییر روش های قدیمی تدریس برداشته است؛ به نحوی که به وجود آورنده مفاهیمی همچون یادگیری الکترونیک یا آموزش وبمحور بوده و سعی داشته در توسعه یادگیری گروهی، آموزش انسان هایی دانش مدار به منظور افزایش خزانه معلومات انسان ها و بسترسازی جهت تحقق جامعه علم جو به منظور مستحکم کردن زیربنای آینده کشور، قدم های مؤثری بر دارد. بر این اساس، آموزش بر پایه فناوری کسب دانش و معرفت از طریق ابزارهای فناوری اطلاعات در یک محیط مجازی صورت میگیرد. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از مطالعه منابع کتابخانه ای، جستجویی در ادبیات و مفاهیم یادگیری داشته و با استفاده از شبکه های اجتماعی و اجزای سیستم یادگیری الکترونیک، رویکرد سازنده گرایی و یادگیری الکترونیک، تعاملات، مقایسه یادگیری، آموزش سنتی، آموزش الکترونیک و مزایا و معایب آن را بررسی نموده است.
خلاصه ماشینی:
در این میان، یادگیری الکترونیک که انقلابی در عرصه یادگیری و آموزش است، توانسته با استفاده از قابلیتهای شبکه و با استفاده از نرم افزارهای آموزشی، ضمن ایجاد محیط مجازی به منظور تسهیل یادگیری، گامهای اساسی در جهت تعلیم و تربیت انسانهایی با تفکرات و تصورات فرادانشی در عرصههای علمی، صنعتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بردارد؛ همچنین نیازمند سرانهای معادل یک دهم روش سنتی یادگیری است، ضمن اینکه حصار مکانی و زمانی را در هم شکسته و آموزش را برای همه اقشار فراهم میکند و با نگاهی ماتریسی- همهجانبه- منجر به بسط سواد دیجیتالی میگردد.
يكی از وظايف نظام آموزشی، پرورش افراد دارای انديشه انتقادی و خلاق با توانايی حل مسئله است؛ بدين ترتيب، مدرسان دانشگاهها بايد برای تدريس روشهايی به كار برند كه ممكن است با روشهايی كه خود آموزش ديدهاند، متفاوت باشد به این معنا كه بايد فراگیران را به صورت فعال و متفكر در فرايند يادگيری دخالت دهند (شيخزاده و ثمری، 1389) که لازمه تحقق چنين رويكردی با توجه به پيشروی گسترده دانش در زمينه فناوری اطلاعات، بهرهوری از تمام امكانات و فناوریهای غنی در دسترس است.
توانمندسازی فراگیران بررسی پژوهشهای انجام شده در زمينه شبكههای اجتماعی و آموزش نشان میدهد كه استفاده از اين شبكهها در آموزش، امكانات زير را برای فراگیران فراهم میآورد: - فراگیران قادر میشوند ارتباط مثبتی با ساير فراگیران به ويژه افراد همسان از نظر سن و علايق ايجاد كرده و بدين وسيله موجب انگيختگی و درگير شدن يادگيرنده شوند.