چکیده:
اگر منابع انسانی را بهعنوان یکی از مهمترین منابع سازمان بدانیم، استفاده از دانش افراد سازمان میتواند مهمترین بهره از منابع انسانی باشد. پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر جوسازمانی مشارکتی بر اشتراک دانش با نقش تعدیلی انگیزش ذاتی و استقلال شغلی در اساتید خانم دانشگاه علامه طباطبائی میباشد. روش پژوهش حاضر، ازنظر هدف، کاربردی بوده و برحسب روش، پژوهشی توصیفی ـ پیمایشی است. نمونه آماری پژوهش 97 نفر از اساتید خانم دانشگاه علامه طباطبائی میباشند. پایایی و روایی ابزار پژوهش با استفاده از آزمونهای پایایی ترکیبی، ضریب بارهای عاملی، آلفاکرونباخ، روایی همگرا و روایی واگرا اندازهگیری شدند. دادههای حاصل با استفاده از smart- PLS و SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داده است که جوسازمانی مشارکتی اثر مثبت و معناداری بر اشتراک دانش اساتید خانم دانشگاه علامه طباطبائی دارد؛ انگیزش ذاتی بهعنوان متغیر تعدیل گر اثر جوسازمانی مشارکتی بر اشتراک دانش را تعدیل میکند، اما استقلال شغلی بهعنوان متغیر تعدیل گر، اثر جوسازمانی مشارکتی بر اشتراک دانش را تعدیل نمیکند. عنایت به نتایج این تحقیق، پیشنهاد میشود دانشگاه انرژی خود را در بهبود آن دسته از مؤلفههای جوسازمانی مشارکتی صرف کنند که بر اشتراک دانش تأثیر دارند.
If we consider human resources as one of the most important sources of the organization, the use of knowledge of the organization can be the most important benefit of human resources.This research have been studied the effect of Cooperative Organizational climate on knowledge sharing with the moderating role of intrinsic motivation and job autonomy, in which women professor of Allameh Tabatabatab’i university. This research is an applied research in terms of type of research and descriptive-survey in terms of data collection method.The sample of this research is 97 woman professor of Allameh Tabatabatab’i university. Reliability and validity of the research tool were tested using load factors, Coronbach’ alpha, composite reliability, face validity, convergent validity, and divergent validity; then we fitted the overall model. SPSS and smart-pls software was used to analyze data. The results showed that the Cooperative Organizational climate has a positive significantly affect on knowledge sharing of the faculty members of Allameh Tabataba'i University. The intrinsic motivation has a moderating role in the relationship of the Cooperative Organizational climate on knowledge sharing, but Job autonomy doesn’t moderatas role in the relationship of the Cooperative Organizational climate on knowledge sharing. According to the results of this research, it is suggested that the university take energy to improve the components of participatory governance that affect knowledge sharing.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر به دنبال بررسی تأثیر جوسازمانی مشارکتی بر اشتراک دانش با نقش تعدیلی انگیزش ذاتی و استقلال شغلی در استادان خانم دانشگاه علامه طباطبائی است .
با توجه به این مسئله یکی از راهکارهایی که به نظر میرسد میتواند در شناسایی عوامل مؤثر و پیش بینی رفتار اشتراک دانش مؤثر واقع شود وجود جوسازمانی مشارکتی، استقلال شغلی و انگیزش ذاتی فعالیت است .
ما ادعا میکنیم که جوسازمانی مشارکتی یکی از عوامل محیطی منجر به اشتراکگذاری دانش برای آن دسته از افرادی میشود که سطح انگیزش ذاتی در آن ها پایین است در مقابل ، جو سازمانی مشارکتی در آن دسته از کارکنانی که علاقه خاصی به اشتراک دانش دارند (انگیزه درونی بیشتر نسبت به اشتراک دانش ) منعکس میشود، حتی در شرایطی که یک محیط همکاری ایجاد میکنند، در رفتارهای اشتراک دانش شرکت میکنند.
Yao, Tsai & Fang پیشینه پژوهش جدول شماره ١: پیشینه تحقیق مؤلف عنوان پژوهش روش یافته ها نالدوکن و مطالعه تأثیر جوسازمانی این پژوهش در دو بخش یافته ها نشان میدهد که تنگیلیموگلو بر اشتراک دانش با بیمارستان دولتی و خصوصی جوسازمانی با ضریب مسیر ١(٢٠١٧) نقش میانجی تعاملات انجام گرفت .
پژوهش حاضر، باهدف بررسی و تبیین تأثیر جوسازمانی مشارکتی بر اشتراک دانش با توجه به نقش تعدیل گری انگیزش ذاتی و استقلال شغلی در استادان خانم دانشگاه علامه طباطبائی تهران صورت گرفته است .
Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, socialpsychological forces, and organizational climate.
Relational models for knowledge sharing behavior, European Management Journal, 29(2): 85– 97.
The current study considers the effect of cooperative organizational atmosphere on sharing knowledge with the moderating role of intrinsic motivation and job autonomy in female professors of Allameh Tabataba’i University.