چکیده:
مدیریت دانش به عنوان یک رشته علمی در ایران هنوز دوران طفولیت خود را سپری می کند، از اینرو هنوز مسائل ناشناخته بسیاری در این زمینه وجود دارد. هرچند سازمان ها به خصوص مطالعه موردی این پژوهش یعنی دانشگاه مازندران، به تدریج به اهمیت مدیریت دانش در واحدهای مختلف خود پی میبرند، اما هنوز فاصله زیادی برای عملیاتی کردن آن وجود دارد. واحدهای مختلف دانشگاه مازندران باید به صورت آگاهانه وارد این مقوله شده و به صورت پیشگیرانه عمل کنند تا از این موقعیت و فرصت حداکثر استفاده را برند. این تحقیق با هدف استقرار مدیریت دانش و طراحی الگوی بهینه آن انجام شده است. از این رو با به کارگیری یک رویکرد آمیخته و با بهرهگیری از روشهای فراترکیب و مدل سازی ساختاری تفسیری به سنجش وضعیت بلوغ و طراحی الگوی بهینه استقرار مدیریت دانش در دانشگاه مازندران پرداخته است. نتایج فراترکیب منجر به شناسایی 98 زیرشاخص (کد)، 14 شاخص و 3 بعد اصلی در استقرار مدیریت دانش شد که با نظر خبرگان دانشگاهی و مشاورین فرآیندهای سازمانی و استفاده از روش دلفی به بومیسازی و غربالگری آنها پرداخته شد و با استفاده از آنها سطح بلوغ مدیریت دانش دانشگاه مازندران اندازهگیری شد. در ادامه با روش مدل سازی ساختاری تفسیری، سطح بندی شاخصهای استقرار مدیریت دانش انجام شده است. همچنین مطابق با نتایج، وضعیت بلوغ مدیریت دانش در دانشگاه مازندران نامطلوب ارزیابی شد. در نهایت نیز پیشنهادهایی برای بهبود و ارتقای سطح بلوغ مدیریت دانش دانشگاه مازندران ارائه شد.
Knowledge Management discipline is still in its infancy in Iran, and thus, includes numerous unknown and unexplored issues. Although organizations, especially the University of Mazandaran which is the case study of this research, have gradually acknowledged the importance of Knowledge Management in their different units, it is still far from operationalization. Various units of Mazandaran University must consciously concern themselves with this issue and take preventive actions to take maximum advantage of this opportunity. The current study aimed to design and implement an optimal Knowledge Management plan. To this end, the researcher applied a mixed-method approach using meta-synthesis and Interpretive Structural Modeling techniques to assess the maturity of Knowledge Management and to design a model for optimizing its implementation at University of Mazandaran. Meta-synthesis results led to the identification of 98 sub-criteria (code), 14 criteria and three main dimensions in implementing Knowledge Management which were screened and localized by the researchers using Delphi technique and based on expert views and further employed to assess the maturity of knowledge management at Mazandaran University. The results of the analysis revealed that Knowledge Management was at an undesirable maturity level. The study offers a number of implications and suggestions to promote the maturity level of knowledge management at this university
خلاصه ماشینی:
هرچند سازمان ها به خصوص مطالعه موردي اين پژوهش يعني دانشگاه مازندران ، به تدريج به اهميت مديريت دانش در واحدهاي مختلف خود پي ميبرند، اما هنوز فاصله زيادي براي عملياتي کردن آن وجود دارد.
از اين رو با به کارگيري يک رويکرد آميخته و با بهره گيري از روش هاي فراترکيب و مدل سازي ساختاري تفسيري به سنجش وضعيت بلوغ و طراحي الگوي بهينه استقرار مديريت دانش در دانشگاه مازندران پرداخته است .
نتايج فراترکيب منجر به شناسايي ٩٨ زيرشاخص (کد)، ١٤ شاخص و ٣ بعد اصلي در استقرار مديريت دانش شد که با نظر خبرگان دانشگاهي و مشاورين فرآيندهاي سازماني و استفاده از روش دلفي به بومي سازي و غربال گري آنها پرداخته شد و با استفاده از آنها سطح بلوغ مديريت دانش دانشگاه مازندران اندازه گيري شد.
اين مدل که با هدف کمک به سازمان هاي توليد کننده نرم افزار توسط دانشگاه کارنگي ملون توسعه يافته مبناي تعداد قابل توجهي از مدل هاي ارزيابي و تعيين سطح بلوغ از نظر مديريت قرار گرفته است .
Decision Making Capability Maturity Model 94 مرکز کيفيت و بهره وري آمريکا (٢٠٠٨) نيز به توسعه مدل ارزيابي بلوغ و قابليت هاي مديريت دانش پرداخته است .
اين تحقيق به دنبال آن است تا به ارائه مدلي براي ارزيابي سطح بلوغ مديريت دانش در دانشگاه مازندران بپردازد.
اين تحقيق قصد دارد تا مدلي براي استقرار مديريت دانش در دانشگاه مازندران ارائه دهد که چندوجهي باشد، علي -معلولي باشد و عوامل مرتبط با پيش زمينه ها را نيز شامل شود.
VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 41, 265-295.