چکیده:
ﻫﺪف اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﻲ تاثیر آموزش مهارت های حرکتی بر توانمندی های شناختی و کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا اختلالات یادگیری خاص بود. در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از طرح نیمه آزﻣﺎﻳﺸﻲ از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده از ﺑﻴﻦ کودکان مبتلا اختلالات یادگیری خاص مراجعهکننده مرکز روزبه شهر تهران در سال 1397 تعداد 30 نفر انتخاب شدند و در دو گروه آزﻣﺎﻳﺶ و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی 10 جلسه 45 دقیقه ای تحت آموزش مهارت های حرکتی قرار گرفت، اﻣﺎ ﮔﺮوه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه اختلالات یادگیری کلورادو (2011)، مقیاس هوش وکسلر کودکان ویرایش چهارم وکسلر (2003) و کارکردهای اجرایی جیویا، ایسکویت، گوی و کنورثی (2000) بود. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزمون ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻮوارﻳﺎﻧﺲ ﻣﻮرد تجزیهوتحلیل ﻗﺮار گرفت. نتایج ﻧﺸﺎن داد آموزش مهارت های حرکتی بر توانمندی های شناختی و کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا اختلالات یادگیری خاص اثربخش بود. می توان گفت که نتایج، آموزش مهارتهای حرکتی بر توانمندی های شناختی و کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا اختلالات یادگیری خاص را تائید کرد.
خلاصه ماشینی:
لذا بر اساس این فرض و نتایج تحقیقات پیشین در این پژوهش به بررسی این سؤال پرداختهشده است که آیا آموزش مهارتهای حرکتی بر توانمندیهای شناختی و کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا اختلالات یادگیری خاص مؤثر است؟ روش پژوهش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود.
نتایج بین آزمودنی تحلیل کوواریانس چندمتغیره پسآزمون کارکردهای اجرایی متغیرهای وابسته آماره آزمون F معنیداری ضریب تأثیر توان آماری بازداری 996/25 001/0 565/0 998/0 جابجایی 134/11 003/0 358/0 887/0 (کنترل هیجان 827/9 005/0 329/0 846/0 آغازگری 073/13 002/0 395/0 630/0 حافظه کاری 881/12 002/0 392/0 927/0 برنامه راهبردی 77632 001/0 621/0 999/0 سازمان دهی 101/40 001/0 667/0 999/0 نظارت 375/11 003/0 363/0 894/0 چنانچه در جدول 4 مشاهده میشود استفاده از آموزش مهارتهای حرکتی بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا اختلالات یادگیری خاص در مرحله پسآزمون تأثیر دارد.
پیشنهاد میشود با توجه به و ضعف در توانمندیهای شناختی و نقص در کارکردهای اجرایی حرکتی در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری خاص تحقیقاتی در جهت ارزیابی و تشخیص زودهنگام این اختلال بر مبنای بررسی کارکردهای اجرایی و توانمندیهای روانشناختی در مدارس ابتدایی و همچنین در مراکز توانبخشی و آموزشی اختلالات یادگیری قبل و بعد از سنین مدرسه انجام شود.
The research instrument was learning difficulties questionnaire of Colorado (2011), Wechsler Intelligence Scale for Children- IV (2003) and behavior racting inventory of executive function of Gioia, Isquith, Guy & Kenworthy (2000).
The results showed motor skills training significantly was effective on cognitive abilities and executive functions in children with special learning disabilities.
The results of this study showed that motor skills training can effect on cognitive abilities and executive functions in children with special learning disabilities.