چکیده:
در این متن تلاش شده است، براساس ساختار تعیینشده، به تحلیل و تفسیر شکلی و محتوایی کتاب صحنهآرایی در عکاسی بپردازیم. روش این نوشتار توصیفی ـ تحلیلی است و با مراجعه به فصول چهارگانه کتاب سعی میشود خاستگاه، اثرگذاری، فواید، و کاستیهای کتاب بررسی شود. در مسیر تحلیل و تحقیق مشخص میشود که این کتاب بهمناسبت برگزاری نمایشگاه عکسی در کشور کانادا منتشر شده است، و فصلهای چهارگانه کتاب هریک از منظری خاص به موضوع صحنهآرایی در عکاسی نگریستهاند. مواردی چند مانند نقشهای سهگانه بازیگر، روایتگر، و هنرمند برای عکاس، و عکاس بهمثابه داستانپرداز، توضیح عکاسی زنده، و نمونههایی از صحنهآرایی برای عکسهای بسیار معروف در حوزه مستند اجتماعی درزمره نوآوریهای کتاب بهحساب میآید. بااینوصف، تجمیع آرای گوناگون مطرحشده درقالب یک کتاب همگون نیست، و بدون نتیجهگیری نهایی بهپایان میرسد. کتاب بهصورت مراجعه موردی و موضوعی به ابعاد سبکی و تاریخی عکاسی صحنهآراییشده موفق عمل میکند، اما بهتنهایی نمیتواند تمامی موارد تاریخی و سبکی این حوزه از عکاسی را نمایندگی کند. ترجمه، ویرایش، کیفیت چاپ، و صفحهآرایی کتاب از وضعیت مطلوبی برخوردار است. در نبود منابع مناسب و کافی از این دست در جامعه فارسیزبان، این کتاب برای علاقهمندان و دانشجویان عکاسی مفید است.
خلاصه ماشینی:
برای درک سهولت دریافت معنی در متن کتاب مـی تـوان بـه عبـارت ترجمه شدٔە زیر اشاره کرد: مطالعۀ عمیق تر این آلبوم نشان می دهـد کـه چگونـه عکـس هـای صـحنه آرایـی شـدٔە ویکتوریایی کاملاً دنباله رو و تحت تأثیر تئاتر غیرحرفه ای بوده است ؛ تئاتری کـه همـان گروه های اجتماعی که این عکس ها را جمع آوری کرده و در آلبوم هایشـان مـی چیدنـد بسیار به آن علاقه داشتند (پائولی ١٣٩٤: ٩١).
چنان که پیش تر نیز اشاره شد، هرچند تمامی فصول کتاب هریک به نوعی با صحنه آرایی در عکاسی ارتباط دارند، عنوان کتاب اگر «عکاسی به مثابۀ عملـی تئـاتری » بـود همـاهنگی بهتری بین فصل های مختلف و عنوان برقرار می شد (علاوه براین ، در تحلیل فصول بـه طـور مشروح و با ذکر نمونه به این رابطه پرداخته شده است ).
باتوجـه بـه این موضوع که بررسی گسترده و همه جانبۀ عکاسی صحنه پـردازی شـدٔە معاصـر حتـی در غرب نیز عمری بیش از چهل سال ندارد، درنتیجه ترجمه و انتشار کتابی در این حوزه برای علاقه مندان ایرانی در اولویت قرار می گیرد و می توان به جنبۀ آگاهی بخشی کتاب در جامعۀ ایرانی امیدوار بود، اما نه به این معنا که کل مطالب کتاب به ترتیب فصـول تـدوین شـده در کتاب می توانند مانند یک شرح درس آماده مورداستفاده قرار گیرند، بلکه به این معنی که هر فصل مانند یک کتاب عمل می کند و می تواند مستقل از دیگر فصول دیگر خوانده ، تحلیـل ، و حتی تدریس شود.