چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی مداخله حرکتی، ریتمیک و ملودیک عصبشناختی بر کنش اجرایی دختران دچار اختلال اسکلروزیس چندگانه (MS) بود. بدینمنظور، تعداد 20 نفر (سنین 20 تا 30 سال) از زنان مراجعهکننده به انجمن MS با اختلال MS از نوع عود- بهبودی و دارابودن شاخص گسترده ناتوانی جسمی پایین (3EDSS<) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه تجربی و گواه جایگزین شدند. گروه تجربی 30 جلسه دو بار در هفته آموزش گروهی موسیقیایی کنشهای اجرایی (NEFT) مایکل تات (2005) را با همکاری یک متخصص موسیقی دریافت کردند و سپس دادهها با استفاده از آزمون مرتبکردن کارتهای ویسکانسین (WCST) رایانهای در پیشآزمون و پسآزمون گردآوری شد. همچنین از مقیاس شاخص گسترده ناتوانی (EDSS) برای سنجش ناتوانمندی جسمانی و برنامه مداخله حرکتی، ریتمیک و ملودیک عصبشناختی (NMRMI) شرکتکنندگان دچار MS استفاده شد. نتایج آماری مانکوا (MONCOVA)، حاکی از پیشرفت معنادار در زیر مولفههای طبقهبندی و کاهش خطای برجاماندگی در گروه تجربی نسبت به گروه گواه بود. همچنین نتایچ نشاندهنده، اندازه اثر کم تا متوسط مداخله موسیقیایی، براساس مقیاس کوهن بود. بهنظر میرسد مداخله حرکتی، ریتمیک و ملودیک عصبشناختی بر افزایش مهارتهای کنشهای اجرایی دختران دچار MS تاثیر گذاشته است. همچنین مداخله موسیقیایی در توانمندسازی این افراد در فعالیتهای روزمره ازجمله سازماندهی، حلمسئله و تصمیمگیری موثر بوده و میتواند در موقعیتهای بالینی کاربرد داشته باشد.
خلاصه ماشینی:
rfuhnytchtimoincoafnpdempelleodiicthiMteurlvtiepnlteioSncloenroesxise)uMtiSv(e٢٠ تا ٣٠ سال ) از زنان مراجعه کننده به انجمن MS با اختلال years( who are members ٣٠ -٢٠ age)women ٢٠ MS از نوع عود- بهبودي و دارابودن شاخص گسترده ناتواني -of the Iranian MS Association, with relapsing جسمي پايين (٣ واژه هاي کليدي : Executive Intervention, Melodic and اسکلروزيس چندگانه (MS)، مداخله حرکتي ، ريتميک و ملوديک عصب شناختي ، کنش اجرايي Functioning *نويسنده مسئوول : دانشجوي دکتري روان شناسي و آموزش کودکان استثنائي ، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد علوم و تحقيقات ، تهران ، ايران **استاد دانشکده توانبخشي ، دانشگاه علوم پزشکي تهران ، تهران ، ايران ***استاد گروه روان شناسي و آموزش کودکان استثنائي ، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران ****دانشيار گروه روان شناسي ، دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد اسلامشهر، تهران ، ايران Email: noor1340@yahoo.
با مروري بر مجموعه پژوهش هاي کمّي و کيفي در زمينه اثربخشي مداخلات موسيقيايي بر جنبه هاي روان شناختي افراد مبتلا به MS، مي توان به مطالعاتي در زمينه ارتقاء جنبه هاي رواني - اجتماعي ، کاهش اختلالات خلقي و افزايش کيفيت زندگي (استرمن و اشميد، ٢٠٠٦؛ راجيليو و همکاران ، ٢٠١٥؛ نيستاني ، حيدري ، پهلواني ، دباغي و زنديفر، ١٣٩٣) و همچنين بهبود مهارت هاي حرکتي (کانکلين و همکاران ، ٢٠١٠؛ سيف الديني ، سيف الديني و محمدي پور، ١٣٩٥) اشاره کرد.