چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی دیدگاه معلمان و دانشآموزان در زمینه طراحی آموزشی همدلانه است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن پدیدارنگاری است. جامعه پژوهش معلمان و دانشآموزان شهر تهران بودند که برای انتخاب معلمان از روش نمونهگیری گلوله برفی و برای دانشآموزان از روش ترکیبی استفاده شده است. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختارمند استفاده شده و دادههای به دست آمده با روشهای کدگذاری باز و مقولهبندی توصیفی و نیز برونداد استنتاجی در نرمافزار MAXQDA کدگذاری و تحلیل شده اند. یافتهها نشان میدهند که طراحی آموزشی همدلانه از دیدگاه معلمان، به دو شیوه کلی ایجابی و سلبی شکل میگیرد. طراحی همدلانه ایجابی شامل فراالگویی، مشارکتی، ذهنی و یادگیرنده- محور است. طراحی همدلانه سلبی، شامل طراحی غیرمنعطف، طراحی غیرضروری و طراحی هدف- محور است. دانشآموزان معتقدند در طراحی همدلانه نقش معلم باید از دانشآموز مجزا شود. دانشآموزان نقش معلم را در دو بعد اخلاق حرفهای و مهارتهای حرفهای میبینند. مهارت حرفهای معلم شامل برنامهریزی، روش تدریس، مدیریت، روزآمد بودن اطلاعات و سواد علمی بالا، درسپژوهی و سوابق کاری است. بعد اخلاق حرفهای نیز شامل مولفههایی مانند خودشناسی، انعطافپذیری، قانونپذیری، وجدان کاری، حسن رفتار و انگیزه شغلی است. نقش دانشآموزان نیز در یک آموزش موثر شامل همکاری، یادگیری و درک، انگیزش، عملکرد مناسب، قانونمداری، انضباط و تلاش است. در پایان به منظور طراحی آموزشی مبتنی بر همدلی، چارچوبی جدید برای طراحی همدلانه چهارلایهای با ابعاد مربوطه ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
تدوين چارچوبي به منظور ارائۀ آموزش مبتني بر همدلي در کلاس درس * سمانه سادات موسويان دکتر ابراهيم طلايي ** دکتر هاشم فردانش *** **** دکتر ابوالفضل بختياري چکيده هدف اصلي اين پژوهش بررسي ديدگاه معلمان و دانش آموزان در زمينۀ طراحي آموزشي همدلانه است .
با توجه به اهميت جاري بودن همدلي در فرايند آموزش و تأثيرات مستقيم و غيرمستقيم آن بر يادگيري دانش آموزان ، يکي از راهکارهاي ممکن براي بهره گيري از اين عنصر مهم ، به کار گرفتن آن در طراحي آموزشي است .
هدف اين پژوهش نيز استخراج راهبردهايي بديع از تحليل تجارب معلمان و دانش آموزان به منظور طراحي آموزشي همدلانه است .
در هر دو مؤلفه ، مبتني بودن بر فعاليتهاي گروهي ويژگي مشترک است ، يعني دانش آموزان با بحث و کار گروهي بتوانند در فرايند تدريس شريک شوند و يا با مشورت در گروه و انجام دادن فعاليتهاي گروهي در طراحي آموزشي براي کلاس خود اظهار نظر کنند يا نقشي مؤثر داشته باشند، زيرا بر اساس نظر معلمان ، فعاليتهاي گروهي به افزايش تعاملات مثبت ، مسئوليت پذيري، يادگيري پويا و يادگيري پايدار هميارانه مي انجامد.
همان طور که در شکل ٣ مشاهد ميشود، نقش معلم در طراحي همدلانه از ديد دانش آموزان شامل مؤلفه هاي متعددي است ، اما فقط به دو مؤلفۀ کلي براي اين گونه طراحي مي - توان اشاره کرد: مهارت حرفه اي معلم و اخلاق حرفه اي معلم .
Emotional intelligence in education: Integrating research with practice.
), Theory and philosophy in education research (pp.