چکیده:
پژوهش حاضر، بررسی موانع و شیوه های جذب کودکان ٦ تا ١٣ ساله بازمانده از تحصیل در مناطق
روستایی است . نتایج نشان داد که موانع فرهنگی از سه عامل، موانع فردی از یک عامل، موانع جغرافیایی
از دو عامل، موانع اقتصادی از دو عامل، موانع سازمانی از دو عامل و شیوههای جذب از شش عامل
تشکیل شده است . همچنین هشت مضمون اصلی به منزلة موانع و شش مضمون اصلی به عنوان شیوه ها و
راهکارهای جذب کودکان بازمانده از تحصیل به دست آمده است . شناخت علل ترک تحصیل مثل
دیگر مسائل پیشرفت تحصیلی هنوز هم به دلیل این که متاثر از عوامل ریشه ای و ماهوی چون خود دانش
آموز، خانواده، مدرسه و جامعه ای است که محصل در آن زندگی میکند، جزو مسائل دشوار محسوب
می شود جامعه ای است که محصل در آن زندگی می کند، مطابق پژوهش های انجام شده، دانش آموزان
دلایل متفاوتی را برای ترک تحصیل بیان داشته اند.
خلاصه ماشینی:
شناخت علل ترک تحصيل مثل ديگر مسائل پيشرفت تحصيلي هنوز هم به دليل اين که متاثر از عوامل ريشه اي و ماهوي چون خود دانش آموز، خانواده ، مدرسه و جامعه اي است که محصل در آن زندگي ميکند، جزو مسائل دشوار محسوب ميشود جامعه اي است که محصل در آن زندگي ميکند، مطابق پژوهش هاي انجام شده ، دانش آموزان دلايل متفاوتي را براي ترک تحصيل بيان داشته اند.
بيترديد ترک تحصيل دانش آموزان و خروج آنان از عرصه تعليم و تربيت تبعات زيانباري براي جامعه بوجود خواهد آورد چرا که ممکن است به انواع بزهکاريها روي آورده و مشکلات فراواني را براي خود و جامعه بوجود آورد و اين امر موجب ميشود فردي که مي توانست بر توسعه جامعه تاثيرگذار باشد به مانعي براي توسعه تبديل ميشود (عبداللهي ، محمد و عزيزالله اربابي سرجو، ١٣٩٧) پديدە ترک تحصيل يکي از معضلات بزرگ آموزش و پرورش و جامعه است که همه ساله به ميزان زيادي امکانات ، منابع و استعدادهاي بالقوه انساني و اقتصادي را تلف مي کند؛ و تاثيرات غيرقابل جبراني در ابعاد فردي و اجتماعي به جاي ميگذارد.
نتايج نشان داد فقر اقتصادي خانواده ها، دور بودن از محل زندگي مردودي در پايه هاي مختلف مهمترين عوامل ترک تحصيل دانش آموزان هستند (افشار، مرتضي و محمدحسن درويش پور، ١٣٩٧) آموزش و پرورش نهادي اجتماعي است که در راستاي بهبود زندگي اجتماعي بشر شکل گرفته است .
A Case Study on the Creative Integration of Global Citizenship Education for Young Children into the Nuri Curriculum through Intercultural Exchange.