چکیده:
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر سبک مدیریت مدرسه بر پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان
از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان چالوس میباشد. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی از نوع
پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی بوده و جامعه آماری معلمان مقطع ابتدایی شهرستان چالوس بوده که به
کمک جدول مورگان و از روش نمونهگیری تصادفی ساده ١٨٦ نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار
گردآوری داده ها، شامل پرسشنامه سبک مدیریت با پایایی ٠/٦٩٣ و همچنین پرسشنامه پیشرفت تحصیلی با پایایی ٠/٨٥١ می باشد. برای سنجش روایی پرسشنامهها از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد. یافته های تحقیق حاکی از این است که سبک مدیریت مدرسه با پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان چالوس رابطه ی و معناداری داشتند.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي تحقيق حاکي از اين است که سبک مديريت مدرسه با پيشرفت تحصيلي و تربيتي دانش آموزان مقطع ابتدايي شهرستان چالوس رابطه ي و معناداري داشتند.
همچنين اين افراد موجب ميشوند که 1- Gumusluoglu & Ilsev 2- Cullen 3- Hallahan & et al 4- Erkutlu بررسي رابطه سبک مديريت مدرسه با پيشرفت تحصيلي و تربيتي دانش آموزان شهرستان چالوس / ٩١ زيردستان با روحيه بالا عمل نموده و تأثيرات عميقي بر سازمان بگذارند (تورکان ،١ ٢٠١٤).
همچنين در برنامه ريزي آموزشي و درسي 1- Torkan 2- Breevaart 3- Humphreys & Einstein 4- Frederickson ٩٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال چهارم ، شماره پنجم ، پاييز ١٣٩٨ * * * * * بايستي به آموزش همه دانش آموزان با شرايط و ويژگيهاي خاص نيز توجه گردد و زمينه ي رشد اجتماعي و سازگاري و انطباق آنان با محيط اجتماعي و افراد ديگر را به وجود آورد (دورتن ،١ ٢٠١٥).
بر اين اساس انتقال اطلاعات و دانش نظري به دانش آموزان بدون توجه به کنترل و هدايت جنبه هاي عاطفي و اجتماعي آنان ، نميتواند ما را به اهداف عالي تعليم و تربيت برساند به همين دليل براي دستيابي به اهداف عالي، حفظ ارزش هاي انساني و اجتماعي و تربيت شهروند مطلوب ، که از اهداف اساسي آموزش و پرورش است بايستي به رشد جنبه هاي مختلف انسان در بعد شناختي، عاطفي و مهارتي به طور همزمان 1- Dverton بررسي رابطه سبک مديريت مدرسه با پيشرفت تحصيلي و تربيتي دانش آموزان شهرستان چالوس / ٩٣ تأکيد گردد.