چکیده:
در کشورهایی مانند ایران که با وجود تنوع زبانی گسترده، زبان آموزشی واحدی دنبال میشود امکان ظهور و بروز نیمزبانگی و ایجاد کد زبانی محدود وجود دارد. در این حالت فرد در هیچ یک از زبانهای مادری و آموزشی به تسلط کافی نمیرسد و ارتباط و تعاملات او تحت تاثیر قرار میگیرد. از این رو پژوهش حاضر به «بررسی جامعه شناختی پیامدهای نیم زبانگی» پرداخته است. روش تحقیق مورد استفاده کیفی است. جامعه پژوهشی شامل 18دانشآموز لر زبان و 6 دانشآموز فارسی زبان پایه پنجم ابتدایی میباشد که در سال تحصیلی1395-1394در مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر مشغول تحصیل بودند. اطلاعات از طریق مصاحبه نیمهساختیافته گردآوری و پس از پیادهسازی، تحلیل مضمونی شد. بر اساس یافتهها از 18دانشآموز لر زبان، 16 نفر نیمزبانه (دارای کد زبانیمحدود) هستند. 2 نفر (دارای مادران تحصیلکرده و شاغل) به همراه تمامی دانشآموزان فارسی زبان دارای کد زبانیگسترده هستند. میزان فعالیتهای اجتماعی-آموزشی و سرمایه فرهنگی دانشآموزان نیمزبانه نسبت به دانشآموزان کد گسترده پایینتر است. "بازتولید فرهنگی"، "پنهان کردن هویت" و"آرزوی تحصیل در مدرسه لری" از مهمترین مضامین تحقیق است.
خلاصه ماشینی:
مبتنـی بـر تحقیقـات کراسـنو و ُترِلــــی (Crosnoe and Turley) (٢٠١١)،گیوفانــــگ (Guofang) (٢٠٠٨) و کــــامینز (Cummins)(٢٠٠١) «کودکان دوزبانه به دلیل عدم تسلط بر زبان آموزشـی بـه جـای آنکـه خود را حلقه ای از زنجیر اجتماعی که در آن میزیند ببینند، گسسـت فرهنگـی میـان خانـه ، مدرسه و آموزه های آنها را تجربه کرده در نتیجه دچار اختلال در ایجاد رابطه بـا جامعـه و عوامل آن می شوند».
مبتنی بر پیشگفته ها، پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا نیم زبانگی دانش آموزان بر تعاملات اجتماعی -آموزشی آنها تاثیر دارد؟ ٢.
١. ٣ تحقیقات داخلی ـ احتشامی و موسوی (١٣٨٨) در پژوهش رشد زبان و رشـد ذهنـی ، مـوثر بـر تعامـل اجتماعی به این یافته رسیده اند که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دو زبانـه و تـک - زبانه استان اصـفهان در دوره هـای ابتـدایی تفـاوت معنـاداری دارد و دانـش آمـوزان غیرفارسی زبان در اوایل تحصیل به دلیل عدم آشنایی کافی بـا زبـان فارسـی ، بخـش عمده ای از توانمندی خود را صرف یادگیری زبان فارسی می نمایند و این امر مانع از تمرکز کامل توانمندی های آنان بر یادگیری دروس می گردد.
یافته های تحقیق در این مـورد بـه شـرح زیر است : ـ از بین دانش آموزان لر زبان ، ٤ نفر در انتخابات شورای مدرسه شـرکت کـرده بودنـد (نمونه های شماره ٦، ٧، ١٤، ١٨).
میزان فعالیت های دانش آموزان لر زبان در حالی اسـت کـه همـه دانـش آمـوزان کـد گسترده دارای مسئولیت هایی در مدرسه بودند.