چکیده:
رسانه مطلوب یا اخلاقی معرفی چارچوب نظری است که اصحاب رسانه ملزم به رعایت آن هستند. الگوی مطلوب رسانه همان رسانهای است که هدایتگر، دین مدار و اخلاق محور باشد، به نحوی که در کلیه امور و برنامه ریزیهای هدفمند، معیار را بر مدار خداوند، دین، آموزههای دینی و اخلاقی و سیره اهل بیت(ع) قرار دهد. پژوهش حاضر در پی پاسخ به یک سئوال اساسی است ، الگوی مطلوب رسانه در انقلاب اسلامی دارای چه ویژگی هایی باید باشد ؟ فرضیه اصلی که مطرح میشود این است که اساسا الگوی رسانه مطلوب در انقلاب اسلامی دارای دو ساحت نظری و عملی است که در ساحت نظری دارای عناصری مانند اخلاق گرایی، حق محوری، صداقت و واقع بینی، هدایت فقهی و رفتاری، عدم ابهام گویی و دروغ، عدم تهمت و غیبت و غیره است اما در ساحت عملی به واسطه عدم تجربه لازم، دارای کاربرد مناسبی نبوده است. از این رو در ساحت عمل نیز میبایست متناسب با نظام معنایی دارای نظام ساختاری شود که با استفاده از علم رسانه بتوان نظام ساختاری ایجاد شده را سیاستگذاری کرد. در این تحقیق برای ارائه الگوی رسانه مطلوب صرفا به روش کتابخانهای اکتفا نشده است در این رابطه با جمعی از صاحبنظران مصاحبه شده و علاوه بر توصیف و تحلیل دادههای موجود با یک پیمایش نظرات جمع آوری و نتایج استخراج شده است.
خلاصه ماشینی:
این موارد عمدتا از حوزههای تطبیقی و تفسیری نظریههای راهبردی حاصل شده اند که شامل انواع واکنشها نسبت به تغییر در فنآوری، گزینه هایی برای ساختار سازمانی، افزایش سطح خلاقیت و نوآوری و عناصر تفسیری مانند شناخت و فرهنگ و رهبری است لیسی و دیگران(1386) در «ساختار سازمانهای رسانه ای» پس از توصیف و تعریف مفهوم ساختار سازمانهای رسانه ای، به معرفی و تبیین چهار رهیافت در مدیریت از جمله مدیریت رسانهها تحت عناوین «رهیافت پیشامد احتمالی » «رهیافت انسان گرا» «رهیافت کلاسیک»، «رهیافت موقعیتی (وضعیتی) » میپردازد و با اشاره به اهمیت طراحی سازمانهای رسانهای متغیرهای مهمی را که باید در طراحی سازمانها مدنظر قرار گیرند چنین برمی شمارد: وحدت فرماندهی، حوزه کنترل، تقسیم کار و تفکیک بخشها از یکدیگر.
با توجه به کمتر بودن مقدار سطح معنی داری از 05/0 میتوان گفت که ضریب توافقی کندال معنادار بوده است و درسطح اطمینان 95% اتفاق نظر بین خبرگان در خصوص الگوی مطلوب رسانه در انقلاب اسلامی در هر دو مرحله وجود داشته است.
در ایران پس از انقلاب اسلامی نیز با در نظر گرفتن در هم آمیختگی مسئله فرهنگ اسلامی با رسالت رسانههای جمعی، این مسئله اهمیت زیادی پیدا کرد و این سئوال مطرح میشد که الگوی مطلوب رسانه در انقلاب اسلامی دارای چه مولفهها و ویژگی هایی است؟ پاسخ به این سئوال را شاید بتوان از طریق مطالعه توصیفی و کتابخانهای و بررسی ویژگیهای انقلاب اسلامی و الگوی فرهنگی آن پاسخ داد اما روش تحقیق در این پژوهش مبتنی بر اجماع دلفی بوده است.