چکیده:
کتابهای درسی که در سطح ملی تدوین میشوند بهعلت طیف گستردۀ مخاطبان همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بودهاند. بنابراین، بررسی کمّی و کیفی آنها همیشه در اولویت کاری منتقدان بوده است. ازاینرو، در این مقاله نویسنده در پژوهشی انتقادی محتوای درسی تازهتألیف زبان انگلیسی پایۀ دهم متوسطه را مشتملبر کتاب درسی، کتاب کار، و سیدی آموزشی نقد و بررسی کرده است. پس از بررسی تاریخ تحول محتواهای پیشین در ادوار گذشته، اثر حاضر ازمنظر مبانی نظری و ساختار کلی بررسی و تجزیه و تحلیل شده است. سپس، باتوجهبه مبانی و اصول رویکرد ارتباطی، محتوای اثر مورد نقد و بررسی قرار گرفت. بررسی و ارزیابی بخشهای مختلف نشان داد اثر یادشده باتوجهبه اهمیت و اثرگذاری آن در سطح ملی به بازنگری و اصلاح در ابعاد شکلی، ساختاری، و محتوایی نیاز دارد تا بتواند اهداف برنامۀ زبانآموزی را در برنامۀ درسی تأمین کند.
The materials which are produced to be used at national level are of great importance since they are supposed to feed a wide range of audience. Therefore, critical review of such materials is among the critics’ priorities. In this review article, the newly-published English language materials for grade ten in Iran including the textbook, workbook, and CD will be analyzed qualitatively and quantitatively. After reviewing the history of producing such materials in the previous periods, the current work were analyzed in terms of its structure and theoretical framework. Then its content was analyzed via comparing its elements with those of the communicative approach as the mainstream framework in the realm of language teaching. The analyses indicated that, considering the wide range of audience, the current work is in urgent need of revision if it intends to meet the objectives of foreign language learning in the curriculum.
خلاصه ماشینی:
در مقدمۀ کتاب ، مؤلفان بیان می کنند کـه ایـن کتاب ها مطابق با آخرین روش های زبان آموزی و متناسـب بـا فرهنـگ ایرانـی ـــ اسـلامی تدوین شده اند و اولین بار، به جای کتاب درسی ، بستۀ آموزشی دراختیار معلم و دانش آموزان قرار داده شده است .
٢ معرفی کلی اثر اثر انتخاب شده برای نقد و بررسی محتـوای درس انگلیسـی پایـۀ دهـم در دورٔە دوم متوسـطه به هم راه سی دی کتاب و کتاب کار آن بخش های اصلی بستۀ آموزشی زبان انگلیسی اسـت کـه در سال ١٣٩٥ ش توسط سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و به قلم اعضای گروه تـألیف (سیدبهنام علوی مقدم ، رضا خیرآبادی ، مهرک رحیمی ، و حسین داوری ) به رشتۀ تحریر درآمد.
٢. ٢ نقد و تحلیل خاستگاه اثر محتوای درسی مذکور به باور مؤلفان برمبنای رویکرد ارتبـاطی (communicative approach) تهیه شده است که هدف از یادگیری زبان را توانش ارتباطی ازطریق انجام دادن فعالیت هـای معنی دار در کلاس درس معرفی می کند.
با بررسی فعالیت های این بخش و مقایسۀ آن ها با فعالیت های کتاب پیشین این پایه مـی تـوان نتیجـه گرفـت بـرخلاف رویکرد کتاب قدیمی ، که منحصراً شیؤە «کل به جزء/ deductive» را بـرای تـدریس گرامر به خدمت گرفته بود، کتاب جدید از شیؤە «جزء به کل / inductive» نیـز بهـره گرفته است ، زیرا در کتاب درسی حال حاضـر مؤلفـان در گـام اول نکتـۀ گرامـری موردنظر را در یک بافت معنی دار درقالب یک مـتن و هـم چنـین چنـد مثـال ارائـه کرده اند و سپس ، از زبان آموزان خواسته شده است تا مفهوم یا کاربرد نکتۀ گرامـری را استخراج کنند و برای معلم توضیح دهند.