چکیده:
آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان ازجمله حوزههای نوپایی است که به پژوهش و بررسی از ابعاد گوناگون بهخصوص مواد آموزشی نیاز دارد. پژوهش حاضر به بررسی جلد اول و دوم کتاب آموزش کاربردی واژه و تکالیف ذکرشده آن میپردازد. بدین منظور، از بازبینه رابدی (Rubdy 2003) بهمنزله مدل تحلیلی استفاده شد. همچنین، دیدگاههای مدرسان و زبانآموزان درقبال کتاب یادشده با درنظرگرفتن رویکرد تکلیفمحور بررسی شد. تحلیل نظرهای مدرسان کتاب نشان داد که این اثر در ایجاد یادگیری مشارکتی، ارائه تکالیف واقعی، و طبقهبندی مطالب موفق بوده است. همچنین، مشخص شد که این کتاب در انگیزش خلاقیت در یادگیری زبانآموزان و افزایش قدرت نوآوری در تدریس مدرسان موفق نبوده است. بنابر نظر زبانآموزان، کتاب آموزش کاربردی واژه در فراهمکردن فضای مناسب برای یادگیری مشارکتی، ارائه محتوای واقعی، و معرفی فرهنگ ایرانی موفق عمل کرده است، اگرچه در تقویت قدرت خلاقیت در یادگیری زبان، برآوردهکردن نیازهای زبانآموزان، و ارائه تعداد فعالیتهای لازم به بازنگری نیاز دارد. میتوان گفت که هر دو جلد این کتاب نیاز به گنجاندن تکلیفهایی دارند که با هدف برقراری ارتباط طراحی شده باشند و بتوانند یادگیرنده را به هدف ترسیمشده نزدیک کنند.
Given the importance of materials evaluation in language teaching, particularly in Persian language teaching, the present study investigated Persian Vocabulary in Use (Volumes 1 & 2) from the perspectives of Rubdy’s (2003) model and task-based syllabus design. To this end, a number of Persian language instructors and learners were interviewed and the two volumes of the book were analyzed. The results revealed that, according to the instructors, the book was successful in creating and developing cooperative learning, providing authentic tasks, and classifying and grading the content. However, the learners believed that the book could not develop innovative techniques for vocabulary teaching and learning, but it could provide an opportunity for cooperative learning, and authentic materials. It also well introduced Iranian culture. However, the book was not able to develop creativity. According to the learners, learners’ needs were not met throughout the book either. Regarding the tasks used in this book, it was found that the necessary tasks were missing and that there was a need for more tasks. It can be concluded that the book should be revised based on the learners and the instructor’s ideas and that more communicative tasks should be inserted to the book.
خلاصه ماشینی:
نقد و بررسی کتاب آموزش کاربردی واژه (جلدهای ١ و ٢) ازدیدگاه طرح درس تکلیف محور و بازبینۀ رابدی هدی سلیمی * امیر زندمقدم ** چکیده آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان ازجمله حوزه های نوپایی است که به پـژوهش و بررسی از ابعاد گوناگون به خصوص مواد آموزشی نیاز دارد.
بنـابر نظـر زبـان آمـوزان ، کتـاب آمـوزش کاربردی واژه در فراهم کردن فضای مناسب برای یادگیری مشارکتی ، ارائۀ محتوای واقعی ، و معرفی فرهنگ ایرانی موفق عمل کرده است ، اگرچـه در تقویـت قـدرت خلاقیـت در یادگیری زبان ، برآورده کردن نیازهای زبـان آمـوزان ، و ارائـۀ تعـداد فعالیـت هـای لازم بـه بازنگری نیاز دارد.
مقدمه امروزه ، رویکرد تکلیف محور آموزش زبـان (Based language teaching -Task ) در سراسـر جهان برای تهیه و تولید کتب آموزشی گوناگونی به کار گرفته می شود.
هدف از تألیف این کتاب ارائۀ رویکـرد تکلیـف محـور در آمـوزش واژه است تا زبان آموزان در محیط های واقعی و اصیل قرار گیرند و هرچه بیش تـر بـا هـم مشارکت داشته باشند و درنتیجه ، با همکـاری ، خلاقیـت ، و نـوآوری هرچـه بـیش تـر بـه یادگیری واژه های زبان فارسی بپردازند.
هم چنین ، نیازهای زبانی زبان آموزان باید در روش تکلیف محور به منزلۀ یکی از مهم ترین نکات آموزشی مدنظر قرار داده شود و به گفتۀ زبان آموزانْ این کتاب منبع بسیار خوبی برای واژه های زبان فارسی است ، اگرچه این کتاب تنها به معرفی واژه هـا مـی پـردازد و مهـارت زبان آموزان در استفاده از آن ها را تقویت نمی کند.