چکیده:
مطالعۀ حاضر با استفاده از روش پژوهش ترکیبی کتاب جدید زبان انگلیسی پایۀ سوم دورۀ اول متوسطه (prospect 3) را بررسی کرده است. در این پژوهش، 83 معلم زبان انگلیسی پرسشنامۀ پنجاه سؤالی در مقیاس لیکرت را تکمیل و ده نفر در مصاحبهای نیمهساختاریافته شرکت کردند. همچنین، 470 دانشآموز پایۀ نهم به پرسشنامۀ چهلسؤالی پاسخ دادند. پایایی پرسشنامهها نیز براساس شاخص بارتلت و KMO محاسبه شد و همچنین آزمون بارتلت نیز برای هردو معنادار گزارش شد. دادههای بهدستآمده ازطریق دو آمار توصیفی جداگانه بررسی شدند تا میزان رضایت این دو گروه از جنبههای مختلف کتاب بهدست آید. همچنین، بهمنظور یافتن پیشبین قوی از تحلیل کتاب در پرسشنامۀ معلمان و دانشآموزان دو آزمون رگرسیون جداگانه برای هر پرسشنامه انجام گرفت و نتایج آنها نشان دادند که برای پرسشنامۀ معلمان مؤلفۀ مهارتها و برای پرسشنامۀ دانشآموزان مؤلفۀ تمرینها و فعالیتها پیشبینهای قویتریاند. بنابراین، میتوان گفت که درنظرداشتن موارد یادشده به معلمان و کارشناسان این امکان را میدهد که نقد علمی بهتری از کتابها و مواد آموزشی کنند و این توانایی را به معلمان میدهد که هنگام تنظیم طرح درس به همۀ هدفها و معیارهای آموزشی توجه کنند.
Evaluation of teaching materials has a significant impact on the development and implementation of educational programs and it is by means of evaluation that course book developers and instructors can judge the influence of materials. The current study, using mixed method, evaluated third year high school English course book i.e. Prospect 3. 83 teachers and 470 students of this grade participated in the study, nationwide, to complete the questionnaires. In order to gain a deeper understanding of the concepts under study, 10 teachers were also interviewed. The data collected by questionnaires were analyzed using two separate descriptive statistics. The results of two multiple regression analyses revealed that for teachers the component of skills and for students the components of practices and activities were the stronger predictors of book evaluation. It could be concluded that taking these results into account helps instructors to have a clear critical evaluation of the book and to devise a more comprehensive lesson plan.
خلاصه ماشینی:
٣. ٢ سؤال های تحقیق ازآن جایی که کتاب یادشده اولین تجربۀ مواجهۀ معلمان و دانش آموزان با روش هـای نـوین آموزش زبان انگلیسی است ، نگارندگان این مقاله بر آن شدند تـا کتـاب جدیـد پایـۀ نهـم متوسطه دوم را نقد و بررسی کنند.
میزان مشارکت مؤلفه های پرسش نامۀ معلم در پیش بینی تحلیل کتاب Sig. T Beta Std. Error B (ثابت ) -0/08 3/73 -0/02 0/98 ملاحظات کاربردی 0/09 0/03 0/25 2/80 0/00 مهارت ها 0/05 0/02 0/51 5/61 0/01 تمرین ها و فعالیت ها 0/03 0/01 0/04 4/13 0/00 تحلیل آموزشی 0/04 0/02 0/50 5/42 0/03 تناسب 0/03 0/02 0/22 2/51 0/02 موارد مکمل 0/05 0/01 0/38 3/02 0/04 نظر کلی 0/02 0/01 0/41 4/53 0/01 نتایج به دست آمده از جدول ٧ حاکی از آن است که تمامی مؤلفه های پرسش نامۀ معلمان پیش بین های معناداری برای تحلیل کتاب اند و قوی ترین آن هـا نیـز مؤلفـۀ مهـارت هاسـت (0/05>P=0/01 ،t=5/61 ،Beta=0/51 ).
میزان مشارکت مؤلفه های پرسش نامۀ دانش آموز در پیش بینی تحلیل کتاب Sig. T Beta Std. Error B ثابت -0/05 2/53 -0/6 0/62 ملاحظات کاربردی 0/05 0/01 0/21 2/45 0/01 مهارت ها 0/04 0/02 0/27 2/21 0/02 تمرین ها وفعالیت ها 0/02 0/01 0/31 3/61 0/00 تحلیل آموزشی 0/03 0/02 0/22 2/15 0/01 تناسب 0/06 0/04 0/21 2/10 0/04 موارد مکمل 0/03 0/01 0/13 1/09 0/01 نظر کلی 0/04 0/02 0/23 2/35 0/00 نتایج به دست آمده حاکی از آن است که تمامی مؤلفه های این پرسش نامه پیش بـین هـای معناداری برای تحلیل کتاب اند و قوی ترین آن ها نیز مؤلفۀ تمرین ها و فعالیت هاست .