چکیده:
برندهای ملی با تصویری که از یک کشور نزد افکار عمومی جهان میسازند، جایگاه قابل توجهی را برای هر کشور ایجاد میکنند. صرف نظر از اینکه یک کشور چه ظرفیتهای درونی برای خلق و ارتقاء برند ملی خود دارد، پتانسیل و نقشی که ارتباطات و رسانه در برندسازی ملی دارد، بسیار حائز اهمیت است. هدف کلی این پژوهش شناخت لازمههای دیپلماسی رسانهای برای دستیابی به برند ملی به عنوان یکی از عناصر تاثیرگذار بر تصویر ملی کشورها است. جهت شناسایی عناصر رسانهای مؤثر بر برند ملی، با افرادی که در حوزة رسانه و ارتباطات بینالملل از خبرگی آکادمیک و تجربی برخوردار بودند، مصاحبههای عمیق صورت گرفت. سپس با تجزیه و تحلیل این مصاحبهها به روش تحلیل تم، “ مدل دیپلماسی رسانهای جهت دستیابی به برند ملی” طراحی شد. بر اساس مدل حاصل از نتیجة این پژوهش، هفت شاخص برند ملی عبارت از توریسم، موقعیت جغرافیایی، تاریخ، مردم، سیاست و حکومت، فرهنگ و اقتصاد است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد، برای معرفی برند ملی نیاز به فراهم کردن الزاماتی است که بخشی از این الزامها به فعالیتهای رسانهای مربوط میشود. همچنین در این مدل به تاکتیکهای دیپلماسی رسانهای که منجر به دستیابی به برند ملی و یا ارتقای آن میشود اشاره شده است.
خلاصه ماشینی:
هدف کلی این پژوهش شناخت لازمههای دیپلماسی رسانهای برای دستیابی به برند ملی به عنوان یکی از عناصر تاثیرگذار بر تصویر ملی کشورها است.
همچنین در این مدل به تاکتیکهای دیپلماسی رسانهای که منجر به دستیابی به برند ملی و یا ارتقای آن میشود اشاره شده است.
دیپلماسی رسانهای (Media diplomacy) از جمله عرصهها و ابزارهایی است که میتواند در زمینة تحقق قدرت نرم و تأمین منافع ملی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
طراحی مدل (Model) دیپلماسی رسانهای جهت دستیابی به برند ملی، موضوع پژوهشی بسیار مهمی است که میتواند عناصر تأثیرگذار بر معرفی برند ملی را، در نظام رسانه شناسایی کرده و بین اهداف دیپلماتیک و اهداف رسانهای ارتباط برقرار کند.
به لحاظ کاربردی، طراحی مدل دیپلماسی رسانهای جهت دستیابی به برند ملی میتواند کشورها را در جهت پیشبرد اهداف دیپلماتیک همراهی و به شناسایی هویت بینالمللی یک کشور نزد افکار عمومی کمک کند.
همچنین آنهولت تأکید میکند، این واقعیت که ما بر کاربرد تکنیکهای بازاریابی برای کشورها تأکید میکنیم به این معنا نیست که ما میتوانیم با یک کشور مانند یک محصول رفتار کنیم؛ او مجموع ایدههای مدیریت برند ملی را “ هویت رقابتی” نامید، چراکه هویت رقابتی بیشتر در جهت رقابتپذیری هویت ملی، سیاسی و اقتصادی بوده و بیشتر از برندگذاری قابل درک است.
مدل دیپلماسی رسانهای جهت دستیابی به برند ملی، نخستین مدلی است که با اتخاذ رویکردی فعال برای رسانه جهت تصویرسازی بینالمللی از کشورها طراحی شده و از این رو به صورت خاص به نقش رسانهها در برندسازی ملی میپردازد.