چکیده:
وقوع بلایای طبیعی و غیرطبیعی سالانه جان و مال انسانهای زیادی را در سراسر جهان تهدید میکند. یکی از اقدامهای اولیه در فاز پاسخ به چنین وقایعی، انتقال افراد سالم از مناطق حادثهدیده به اردوگاهها است. هدف از این تحقیق، ارائه یک مدل برنامهریزی ریاضی خطی عدد صحیح مختلط برای تعیین بهترین مکان اردوگاهها و مسیر حرکت وسایل امدادی بین نقاط آسیبدیده و محلهای اسکان افراد است. در عملیات انتقال افراد، عدم قطعیت فازی در زمانهای حملونقل، مقدار تقاضای نقاط حادثهدیده، زمان خدمترسانی و پنجره زمانی در نظرگرفته شده است. در این تحقیق، ابتدا مقدار بهینه مجموع زمانهای رسیدن وسایل نقلیه به اردوگاهها در شرایط بدبینانه محاسبه شده است. سپس این مقدار به عنوان کران بالای محدودیت زمان در مدلی با هدف کمینهسازی هزینه موردانتظار آسیب وارد شده به افراد و وسایل نقلیه در نظر گرفته شده است. هزینه ذکرشده با توجه به امنیت هر یک از مسیرها در حرکت از انبار به نقاط حادثهدیده و از نقاط حادثهدیده به اردوگاهها محاسبه شده است. برای نشان دادن کارایی مدل پیشنهادی، مدل بر روی یک مثال تصادفی اجرا شده است. نتایج حاصل از این تحقیق میتواند بهعنوان الگویی برای برنامهریزی پاسخ به وقوع بحرانهای احتمالی پدافند عامل مورد استفاده قرار گیرد.
The occurrence of natural and unnatural disasters threatens the lives of many people around the world every year. Disaster response consists of some elements such as transferring of healthy people from the affected areas to the camps. The purpose of this study is to provide a mixed-integer linear mathematical programming model for determining the best location of camps and the route of vehicles between affected points and camps. In the transfer operation, fuzzy uncertainties of transportation time, the amount of affected points' demand, the time of service, and the time window are considered. In this research, the optimal amount of arrival time of vehicles to camps is calculated in pessimistic conditions. Then this amount is considered as the time limitation in a model to minimize the expected cost of damage to people and vehicles. The cost has been calculated with regard to the security of each route from the warehouse to the affected points and from the points to the camps. To illustrate the performance of the proposed model, the model is implemented on a random example. The results of this research can be used as a model for planning the response of the possible crisis of the operating defense.