Skip to main content
فهرست مقالات

اخلاق حرفه‌ای در حوزه روابط عمومی و عملکردهای آن

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (17 صفحه - از 109 تا 125)

چکیده:

در سال‌های اخیر تمرکز بر اخلاق و رفتار حرفه‌ای از سوی سازمان‌ها به عنوان یک ضرورت در‌نظر گرفته شده است. پرداختن به وضعیت اخلاق حرفه‌ای در حوزه فعالیت های روابط‌عمومی که حیطه‌ی کاری‌شان در‌بردارنده عمل، احساسات، عواطف و در یک کلام افکار‌عمومی است و خود نشان از اهمیت والای روابط‌عمومی دارد، از منظر درون و برون سازمانی، قابل بررسی و تامل می باشد. روش مطالعه در این مقاله، تحلیل مضمونی محتوای(Thematic content analysis) کتب و پژوهش‌های حوزه روابط‌عمومی و ارتباطات است که نتایج آن با مطالعه کتابخانه‌ای30 مقاله و پایان نامه استخراج شده است. لازم به توضیح است از آنجا که تحقیقی با عنوان اخلاق حرفه‌ای در روابط عمومی در جستجوهای صورت گرفته یافت نشد، نگارندگان تحقیق خود را از بین مقالاتی با مضامین اخلاق‌حرفه‌ای و ارتباطات سازمانی که دربردارنده عملکرد روابط‌عمومی سازمان‌ها نیز می باشد، مدنظر قرار داده است. لازم به ذکر است که به موضوع اخلاق حرفه‌ای در حوزه روابط‌عمومی از دو منظر روابط درون و برون سازمانی نگاه شده است. یافته‌های مقاله نشان می‌دهد از بعد برون سازمانی روابط‌عمومی‌ها برای رسیدن به مرز ماندگاری و پایداری در افکار‌عمومی باید صداقت، امانت و حقیقت را، که اساس یک ارتباط اخلاق‌مدار است، رعایت کنند. در همین مسیر، عدم تعهد به اجرای اخلاق و رفتار حرفه‌ای نیز تهدیدی برای مرگ سازمان  تلقی می‌شود. در تحقیقات صورت گرفته در زمینه اخلاق حرفه‌ای سازمان‌ها، بر دوری از پنهان‌کاری و تمرکز بر اصل صداقت در روابط عمومی‌ها تاکید شده است. همچنین از بعد درون سازمانی نیز یافته ها نشان می دهد که ساختار سازمانی یکی از عوامل موثر بر اخلاق حرفه‌ای بوده، از نظر کارکنان مهم‌ترین عامل ضعف اخلاق، بی‌عدالتی‌های موجود در محیط کار است. از دیگر موارد یافته شده دراین بررسی، توجه کمتر به جو اخلاقی و  اخلاق حرفه‌ای در محیط‌های سازمانی و وجود تبعیض نیز به عنوان مانع بزرگی در برابر تحقق اهداف سازمانی مطرح شده است.

In recent years, the focus on professional ethics and behavior has been recognized by organizations as a necessity. Addressing the state of professional ethics in the field of public relations activities whose scope includes action, emotions, emotions, and in a word of public opinion, demonstrating the high importance of public relations, from the perspective of Inside and outside the organization, consider and reflect.The method of study in this article is Thematic content analysis of books and public relations and communications research. It should be explained that since no research on professional ethics in public relations was found in the searches, the authors of their research were excluded from articles on corporate ethics and organizational communication that included the performance of public relations organizations. Also, consider.It should be noted that the issue of professional ethics in the field of public relations has been looked at from the perspective of internal and external organizational relationships. The findings of the article show that from an external organizational perspective, public relations must respect honesty, trustworthiness, and truth, which are the basis of an ethical relationship, in order to reach the boundary of sustainability in public opinion. Along the way, non-compliance with professional ethics and behavior is also considered a threat to the organization's death. Research into the professional ethics of organizations has emphasized the need to avoid secrecy and focus on the principle of honesty in public relations. From the intra-organizational perspective, the findings also show that organizational structure is one of the factors influencing professional ethics. Other findings found in this study include less attention to ethical climate and professional ethics in organizational environments and discrimination as a major obstacle to achieving organizational goals.

کلیدواژه ها:

ساختار سازمانی ،اخلاق حرفه‌ای ،روابط عمومی ،بی عدالتی ،صداقت و امانت داری

Organizational Structure ،Public Relations ،injustice ،honesty and trustworthiness


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.