چکیده:
کشورهای در حال توسعه تعاونیها توانستهاند در قالبهای کوچکمقیاس، بخش قابلملاحظهای از نیروی انسانی را بهکار گرفته و سهمشان را در تولید ناخالص ملی و حتی همبستگی و وحدت اجتماعی افزایش دهند. برهمین اساس، این پژوهش با هدف طراحی الگوی زیستبوم کارآفرینی در کسبوکارهای روستاییِ تعاونمحور انجام شده است. پژوهش حاضر، کاربردی و از منظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی است. برای نیل به هدف پژوهش، از رویکرد تحلیل سلسلهمراتبی فازی استفاده شد. نخست بهمنظور شناسایی ابعاد و مؤلفههای زیستبوم کارآفرینی در کسبوکارهای روستاییِ تعاونمحور، به مطالعه عمیق منابع نظری پرداخته شد. جامعه تحقیق 25نفر از متخصصان کلیدی در زمینه کارآفرینی روستایی بودند که برای ارجحیتبندی و سنجش اهمیت نسبی معیارها و زیرمعیارها از آنها استفاده شد. یافتههای تحلیل سلسلهمراتبی فازی این نتایج را نشان داد: بُعد سیاسی (حمایت صریح از کارآفرینی تعاونمحور در اسناد بالادستی کشور)، فرهنگی-اجتماعی (کاهش ریسک مالی در سرمایهگذاران محلی)، تأمین مالی (تأمین مالی ارزانقیمت کسبوکارهای روستاییِ تعاونمحور)، بُعد حمایتی (بهبود همهجانبۀ زیرساختها (ارتباطی، مالی و....)) و بازار (ایجاد شبکههای ارتباطی در بین کارآفرینان ایرانی و بینالمللی)، از اهمیت بیشتری در یک اکوسیستم کارآفرینی در کسبوکارهای روستاییِ تعاونمحور برخوردارند.
Today, the economies of developed countries are based on the small and medium enterprises. An important condition for sustained success in the current economy is the expansion of small enterprises. They play an important role in consolidating incomes, economic growth and community employment. In this regard, the present study was conducted to design the model of the cooperative-oriented entrepreneurship ecosystem in rural home-based entreprises. The present study is an applied and descriptive-survey research. In this study, fuzzy analytic hierarchy process (FAHP) was used. In-depth study of theoretical sources was conducted to identify the dimensions of entrepreneurial ecosystem in cooperative rural businesses. The research population was 25 experts in the field of rural entrepreneurship who participated for prioritizing and measuring relative importance of themes and sub-themes. 30 sub-themes were extracted, which were placed in six main themes. The Holsty formula was used to confirm the reliability, which was 0.088. The findings showed that the political dimension (explicit support of cooperative-oriented entrepreneurship in the country), socio-cultural (building self-confidence in local investors), financing (financial support and facility support from cooperative-oriented entreprises) and the market (creating entrepreneurship networks and international cooperation) were of greater importance in a cooperative-oriented entreprises ecosystem in home-based entreprises.
خلاصه ماشینی:
برهمین اساس ، این پژوهش با هدف طراحی الگوی زیست بوم کارآفرینی در کسب وکارهای روستایی تعاون محور انجام شده است .
یافته - های تحلیل سلسله مراتبی فازی این نتایج را نشان داد: بعد سیاسی (حمایت صریح از کارآفرینی تعاون محور در اسناد بالادستی کشور)، فرهنگی -اجتماعی (کاهش ریسک مالی در سرمایه گذاران محلی)، تأمین مالی (تأمین مالی ارزان قیمت کسب وکارهای روستایی تعاون محور)، بعد حمایتی (بهبود همه جانبۀ زیرساخت ها (ارتباطی، مالی و....
وزن و رتبه های ابعاد زیست بوم کارآفرینی تعاون محور در کسب وکارهای روستایی روستایی ارائه شده است .
براساس یافته های به دست آمده ، معیار بعد سیاسی با اختصاص اهمیت وزنی ٠/٣٦٥ در رتبه نخست معیارهای زیست بوم کارآفرینی کسب وکارهای روسـتایی تعـاون - محور قرار گرفت .
براساس یافته های به دست آمده در بعد آموزشی و مهارتی، زیرمعیار آموزش و مشاوره مالی و حقوقی موردنیاز کارآفرینان با اختصاص اهمیـت وزنـی ٠/٢٤٥، در رتبـه نخسـت معیارهـای زیست بوم کارآفرینی کسب وکارهای خرد تعاون محور قرار گرفت .
وزن دهی ابعاد زیست بوم کارآفرینی کسب وکارهای روستایی تعاون محور براساس اولویـت در نمودار (٢) ارائه شده است .
بحث و نتیجه گیری یافته های پژوهش نشان داد: از بین ٦ بعد زیست بوم های کارآفرینی در کسب وکارهای خرد تعاون محـور، ابعـاد سیاسـی، فرهنگـی-اجتمـاعی و تـأمین مـالی، بیشـترین اهمیـت را بـه خـود اختصاص داده اند.
سومین بعد در زیست بوم کارآفرینی کسب وکارهای خرد تعاون محور از دیدگاه نخبگان ، تأمین مالی است .
Journal of Small Business and Entrepreneurship Research, 12(3): 1-13.