چکیده:
امروزه افکار عمومی و محققان کشورمان، تخطی برخی از فعالان کسبوکار از اصول اخلاقی را واقعیتی انکارناپذیر میدانند. درعینحال، میتوان کارآفرینان موفقی را در صنعت غذا یافت که پایبندی آنان به اخلاق کسبوکار، زبانزد خبرگان کسبوکار است. نظر به ضرورت درک عمیق از ساختار تجربه زیسته این افراد، پژوهش کاربردی و کیفی حاضر با راهبرد نظریه دادهبنیاد تلاش دارد به دلایل التزام آنان به اخلاق کسبوکار وقوف یابد. مولفان تلاش کردند تجربیات اخلاقی کسبوکاری مشارکتکنندگان را طی مصاحبههای عمیق بررسی و دلایل پایبندی آنان به اخلاق کسبوکار را احصاء کنند. جامعه پژوهشی منتخب، "کارآفرینان موفق صنایع غذایی" ایرانی بودند که واجد ویژگیهای شهرت به اخلاقمداری در کسبوکار، مالکیت کسبوکار تثبیت شده و داشتن برند و نوآوری مکرر در محصول بودند. نمونههای نهایی نیز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و دادههای میدانی طی ده مصاحبه واقعمحور جمعآوری شد. تحلیل دادهها، با پیروی از نظریه دادهبنیاد کلاسیک انجام شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که کارآفرینان مذکور تلقی دو گانهای از اخلاق کسبوکار دارند. دغدغه آنان در کسبوکار، کسب فایده (سود و برکت) است که از طریق موازنه منافع کارآفرین و ذینفعان برطرف میشود. دلیل پایبندیشان نیز فایدهمندی اخلاق است؛ یعنی التزام به اخلاق کسبوکار معطوف به فواید مادی و معنوی است که از اخلاق نصیبشان میشود.
Today public opinion and researchers in Iran believe violation of ethical principles is undeniable reality and public concern. However, there are successful entrepreneurs in food industry which their commitment to business ethics is rare. Due to need to deep understanding of alive experience of successful entrepreneurs and they flourish in business ethical actions, this applied qualitative research tries to explore subjects’ understanding of business ethics essence and their reasons to commitment to it, by classic grounded theory. Authors tried to explain their business ethical experiences on through deep interviews and find reasons to commitment. Research population is Iranian food industry successful entrepreneurs which identified by criterion like owners ownership of established firms, repeated innovation, ownership of brand; final selection has been down by purposeful sampling. Data has been gathered through ten event based interviews. Data analysis has been done through two real and theoretical coding by using classic grounded theory. Findings are that subjects have different understanding from business ethics. Their main concern is acquire benefit (interest and BREKAT) through guaranteed way and it is fulfilled by balancing self-interests and stakeholders interests in business weightier. However, stakeholders are different in their views. The reason for their commitment to business ethics is benefit which is functionalistic. Though, benefit for some of them is economic interest and business development, for others it is economic interest and BAREKAT which is result of satisfaction of latent stakeholder of business.
خلاصه ماشینی:
نظر به ضرورت درک عمیق از ساختار تجربه زیسته این افراد، پژوهش کاربردی و کیفی حاضر با راهبرد نظریه داده بنیاد تلاش دارد به دلایل التزام آنان به اخلاق کسب وکار وقوف یابد.
1 Upper echelon 2 anomaly تحقیق حاضر درصدد واکاوی چرایی التزام کارآفرینان به اخلاق کسب وکار بوده و ازنظر روش شناسی تفسیری است و رویکرد کیفی را دنبال میکند؛ چراکه بعضـی محققـان بـه طـور ضمنی به وجود ادراکات مختلف از اخلاق کسـب وکـار در کشـورها و فرهنـگ هـای مختلـف اذعان کرده اند (٢٠١١ ,Reynaud &Bageac, Furrer, ).
در مقیاس کلان ، رعایـت مسـائل اخلاقی در فعالیت های کسب وکاری و دلایل آن یکی از دغدغه هـای اندیشـمندان بـوده اسـت (١٩٨٧ ,De george) و هـر یـک از آن هـا از زاویـه متفـاوتی در ایـن مسـئله تأمـل کـرده انـد (٢٠١١ ,Kramer &Porter ;١٩٩٧ ,Sen ;٢٠٠٥ ,Goushal) .
ازآنجاکه ادراکات به مثابـه بخشـی از ساختار فراگیر سیستم های باور جامعه ، پدیده هایی اجتماعی هستند که مدل های ذهنـی افـراد را 1 Classic grounded theory 2 Ethics 3 Morality تشکیل مـیدهنـد (٢٠١٦ ,Du &Yin, Singhapakdi )، بوکـار و هیسـریچ (٢٠٠١)، بـه نقـل از دونالدسون و دانفی (١٩٩٩)، مدعی اند که نگرش ها (ادراکـات ، احساسـات و ...
روش شناسی رویکرد معرفت شناختی پژوهش حاضر تفسـیری بـوده ، ازنظـر هـدف کـاربردی و ازلحـاظ گردآوری داده ها، کیفی- داده بنیاد است ؛ چراکه در حوزه اخلاق کسب وکـار پـژوهش هـای کیفـی اهمیـت زیـادی دارنـد (٢٠١٦ ,Park &Lehnert, Craft, Singh, )، زیـرا بـه معـانی و تفاسیر اجتماعی شده پدیده ها می پردازند.