چکیده:
کشف و بهکارگیری فرصتهای کارآفرینی از اصول مهم زنجیره تأمین کارآفرینانه است. اما فرصتهای کارآفرینی دارای یک فریم خاصاند که باز بودن آن محدودیت زمانی دارد. در این معنا اگر این زمان بهسر آید، دیگر فرصت تلقی نمیشوند و پنجره بسته خواهد شد. طراحی مدلی برای شناخت علائم و سیگنالهای بازبودن پنجرههای فرصت در سرتاسر زنجیره تأمین بهمنظور بهرهبرداری از فرصتها، هدف این تحقیق است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، برحسب گردآوری دادهها از نوع اسنادی– فراترکیب و از نوع پژوهشهای غیرآزمایشی (توصیفی) است. در این تحقیق براساس روش فراترکیب، 295 مقاله و کتاب (منابع داخلی و خارجی) مورد بررسی قرار گرفته است. سپس برای پالایش و کنترل کیفیت متون، با استفاده از روش مهارتهای ارزیابی ضروری، 36 مقاله نهایی انتخاب شده و پس از بازنگری، ترکیب مفاهیم مشترک و سنجش پایایی ابعاد و مؤلفههای بهدست آمده با کمک خبرگان و استفاده از شاخص کاپا، نتایج تحقیق با عنوان مدل پنجره فرصت در زنجیره تأمین، براساس تغییرات در 8 مقوله اصلی (تغییرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، قانونی، تکنولوژی، دانش جدید، نقایص بازار، صنعت و بازار و تغییرات جمعیتی) و 34 تِم ارائه شده است. این الگو میتواند بهعنوان مبنایی برای برنامهریزی مدیران در سرتاسر زنجیره تأمین ایجاد کارآفرینی مدنظر قرار گیرد.
Discovering and employing entrepreneurship opportunities is one of the most important principles of the supply chain entrepreneurship.But, entrepreneurial opportunities have been very transient and have a specific frame as the openness of this frame has a time limit. If this time is up, they will no longer be considered an opportunity and the window will close. Understanding the signs and signals of opening windows of opportunity across the supply chain to exploit opportunities is the subject of this research. In this research, based on the meta-synthesis quantitative method and Studying past texts and documents, about 295 papers and books (internal and external sources) have been reviewed. Then, in order to refine and control the quality of the texts, using the critical evaluation skills, 36 final papers were selected; after reviewing and combining the common concepts and also analyzing The reliability of the dimensions and the obtained components With the help of experts and using the CAPA index, the final model of the opportunity window in the supply chain based on changes in 8 main Category (Economic changes, social and cultural changes, political and legal changes, technology changes, new knowledge, market failures, industry and market changes and demographic changes) and 37 tem has been presented. This model can be considered as the basis for managers planning throughout the supply chain to create entrepreneurship
خلاصه ماشینی:
سپس برای پالایش و کنترل کیفیت متون ، با استفاده از روش مهارت های ارزیابی ضروری، ٣٦ مقاله نهایی انتخاب شده و پس از بازنگری، ترکیب مفاهیم مشترک و سنجش پایایی ابعاد و مؤلفه های به دست آمده با کمک خبرگان و استفاده از شاخص کاپا، نتایج تحقیق با عنوان مدل پنجره فرصت در زنجیره تأمین ، براساس تغییرات در ٨ مقوله اصلی (تغییرات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، قانونی، تکنولوژی، دانش جدید، نقایص بازار، صنعت و بازار و تغییرات جمعیتی) و ٣٤ تم ارائه شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) 1 Opportunity window 2 Lee & Malerba 3 Kohlbacher et al 4 Sasso (رجوع شود به تصویر صفحه) اگرچه مقالات ذک شده به موضوع پنجره ها و منـابع فرصـت پرداختـه انـد، امـا هریـک بـه تعدادی از عوامل (مقوله ها) پنجره فرصت اشاره کرده و بـه صـورت منسـجم بـه آن هـا پرداختـه نشده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) مرحله دوم : جست وجوی نظام مند متون جامعه آماری در این تحقیق متشکل از مقالات ، کتب وگزارش های پژوهشی چاپ شده (از سـال ١٩٥٦ تـا سـال ٢٠١٩ مـیلادی بـرای مطالعـات خـارجی و ١٣٨٠ تـا ١٣٩٥ بـرای مطالعـات داخلـی) در پایگـاه هـای معتبـر SID, Emerald, Sciencedirect, Google Scholar, springer بـا استفاده از کلیدواژه های کارآفرینی ٢، پنجره فرصت ١، پنجره فرصت کارآفرینی ٢ ، فرصت های کـارآفرینی 3 1 Sandelowski, & Barroso 2 Entrepreneurship و زنجیره تأمین کارآفرین ٤ است .