چکیده:
مبحث مشروعیت و مقبولیت واژه ای مدرن و جدید است. با وجود آنکه از این واژه استفاده نمی شده است اما اهمیتی ویژه برای پادشاهان داشته است. میتوان واژه گانی همچون مقبولیت و شایستگی را به عنوان بهترین موارد جایگزین برای دوران باستان برای مشروعیت معرفی کرد. هخامنشیان که یکی از بزرگترین امپراتوری های جهان باستان را تشکیل داده بودند بر مردمی حکمرانی می کرده اند که دارای فرهنگ و تمدنی دیرینه بودند و سابقه آنان در زمامداری بسیار بیشتر از هخامنشیان بوده است. این واقعیت که هخامنشیان چگونه توانستند ملل متمدن تحت انقیاد خود را راضی نمایند از آنان اطاعت نمایند و اینکه از بین خود شاهزادگان هخامنشی چه کسی باید به حکومت برسد موضوع مهمی بوده است که در پژوهشهای گذشته چندان مورد توجه نبوده است اما در این پژوهش موضوع جستجو قرار گرفت. براساس مطالعه کتیبه های شاهان هخامنشی مشخص شد مجموعه ای پیچیده از عوامل در این مهم نقش داشته اند از جمله تایید الهی، تبار، خصایص مثبت اخلاقی، هوش و سیاست، جنگاور پیروز بودن و دوری از دروغ از جمله مهمترین این موارد بوده اند که موجب شد پس از فتح نظامی مناطق مردم به مرور آنان را به عنوان پادشاهان خود بپذیرند و از فرامین آنان نه صرفا به خاطر نیروی نظامی آنان اطاعت نمایند.
خلاصه ماشینی:
به هر روی میتوان از نسب آنـان چنـین دریافـت کـه کوروش و کمبوجیه و بردیا از خاندان اول بودند و داریوش ، خشایار، اردشیر اول ، داریوش دوم ، اردشـیر دوم ، اردشیر سوم داریوش سوم نیز از شاخه دوم هستند (رجوع شود به تصویر صفحه) تصویر ١: تبار شناسی سلسله هخامنشی و اسامی علامت دار به پادشاهی رسیدند (براساس جدول تبارشناسی سلسله هخامنشی لوکوک ، ١٣٨٢: ٩) پیشینه : با وجود اهمیت مبحث مشروعیت در بین همه حکومتها و مشخص بودن راههای شناخت آن، تاکنون کمتر پژوهشی در این زمینه انجام گرفته اسـت کـه تنهـا دو مـورد از ایـن دسـت پژوهشـها بـر روی حکومتهای ایران باستان منتشر شده است .
آنان بدون استثناء به این امر کلی که مشـروعیت سیاسـی از خـدا بـه شـاهان ایران باستان رسیده اشاره کرده اند اما با دقت در مقاله های منتشر شده به وضوح به ناکافی و نـاقص بودن این موضوع و همچنین غفلت از بستر تاریخی و تغییرات در میزان عوامل مختلف موثر بر توسل به موارد مشروعیت دهنده غفلت شده است .
بر روی لوحهای طلا و نقره بدست آمده از همدان نیز سلطنت خود را موهبتی معرفی می کنـد کـه از سوی اهورا مزدا به او داده می شود (بند ٢) و در بنـد ٣ از هـورامزدا مـی خواهـد تـا او و خانـدانش را مراقبت نماید به این گونه سعی دارد القاء نماید که کسی که با داریـوش و خانـدانش دشـمنی و سـوء قصد کند دشمن و مخالف رضای اهورا مزدا است .
The study of the legitimacy of ancient Iranian governments based on inscriptions: Achaemenid Empire Abstract The legitimacy and acceptance are modern and new words.