چکیده:
اصولا مدیریت شرکتها همواره با توجه به شرایط اقتصادی حال و آینده مجبور به اصلاح و بهبود شیوه های تولید، بازاریابی، نوآوری و در نهایت افزایش بهروری و کارایی اقتصادی در میان واحدهای تحت سرپرستی خود می باشند. یکی از راه های اساسی که بوسیله آن کارخانه ها موفق به بهبود وضع اقتصادی و افزایش توان رقابت با سایر رقبا را بدست می آورند. استفاده از تفکر خلاق و ایجاد نوآوری درسیستم می باشد که این مورد بدون شناخت و حمایت از سرمایه های فکری امکان پذیر نخواهد بود. در این پژوهش عناصر و مولفه های سرمایه فکری تحت عنوان سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، و سرمایه رابطه ای در نظر گرفته شده است که به عنوان متغیرهای مستقل می باشند برای هر کدام از عناصر سرمایه فکری نیز شاخصهایی تعریف شده است. شاخص عملکرد (متغیر وابسته): سود در نظر گرفته شده است. روش تحقیق از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی– همبستگی از روش تحلیل کواریانس مدل معادلات ساختاری می باشد. 219 نفر از مدیران و کارشناسان جامعه آماری از روش احتمالی طبقه بندی شده انتخاب و پرسشنامه که حاوی 60 سوال بود در اختیار آنها قرار گرفت. پس از جمع آوری پرسشنامه های مذکور داده های بدست آمده با نرم افزارهای SMART PLS3و SPSS22 تجزیه و تحلیل گردید و در نهایت روابط بین شاخصهای سرمایه فکری تایید و مشخص شد سرمایه ساختاری و رابطه ای به صورت مستقیم و سرمایه انسانی به صورت غیر مستقیم از طریق سرمایه ساختاری بر عملکرد تاثیر دارند.
خلاصه ماشینی:
پس از جمع آوری پرسشنامه های مذکور داده های بدست آمده با نرم افزارهای SMART PLS٣ و SPSS٢٢ تجزیه و تحلیل گردید و در نهایت روابط بین شاخصهای سرمایه فکری تایید و مشخص شد سرمایه ساختاری و رابطه ای به صورت مستقیم و سرمایه انسانی به صورت غیر مستقیم از طریق سرمایه ساختاری بر عملکرد تاثیر دارند.
با توجه به سابقه کار محقق در بانک رفاه کارگران و بررسی برخی از بانکهای کشور ، از جمله سوالهایی که همواره ذهن محقق را به خود مشغول داشته این بوده که اصولا سرمایه های فکری بانکها چیست ؟آیا مدیران بانکها برنامه ای برای شناسایی داراییهای نامشهود سازمان خود دارند؟ آیا امکان سنجش و ارزیابی سرمایه های دانشی بانکها وجود دارد؟ آیا رابطه ای بین مدیریت سرمایه فکری و سطح عملکرد کارکنان وجود دارد ؟ از سوی دیگر درجه اهمیت هریک از عناصر تشکیل دهنده سرمایه فکری برای سازمان نیز نقش بسیار مهمی در سیاستگذاری و تصمیم گیری مدیران ایفا می نماید.
لازم به توضیح است که شاخص سرمایه انسانی در این تحقیق عبارتند از: نوآوری و 14 خلاقیت ١١ – آموزش و یادگیری ١٢ – تجربه و تخصص ١٣ شاخصهای سرمایه ساختاری عبارتند از:سیستمها و برنامه ها– 10 Structural Capital 11 Innovation & Creating(I&C) 12 Learning & education(L&E) 13 Experience & Expertise(E&E) 14 System & Program(S&P) فرآیندها و ساختار١٥ – حق مالکیت معنوی ١٦ شاخصهای سرمایه رابطه ای عبارتند از: توافقات و روابط راهبردی ١٧ – رابطه 19 با عرضه کنندگان و مشتریان ١٨ – دانش درباره مشتریان .