چکیده:
هدف اصلی این پژوهش واکاوی افراطگری دینی و نقش تعلیم و تربیت اسلامی در مهار آن میباشد. از نظر فلسفه و پارادایم حاکم بر پژوهش جزء پژوهشهای کیفی و در پارادایم سازندهگرایی- تفسیری قرار داد. روش پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی(کتابخانهای) است. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهشها و اسناد موجود مرتبط در سایتهای علمی میباشد. نمونه آماری تا رسیدن به اشباع نظری و استخراج مقولههای افراطگرایی دینی ادامه یافته است. ابزار پژوهش شامل تمامی اسناد و مدارکی است که در رابطه با افراطگرایی دینی و شیوه استفاده از آموزشهای دینی در شکلگیری افراطگرایی وجود دارد(از طریق فیش برداری)، میباشد. روش تجزیه و تحلیل در پژوهش حاضر تحلیل مضمون است. در این روش از طریق تحلیل متون مورد نظر به صورت استقرائی، مؤلفههای تربیت مطلوب به منظور مهار افراطگرایی دینی تدوین گردید.
خلاصه ماشینی:
به عنوان مثال وارنک معتقد است که آموزشگاه هايي تحت عنـوان مکتب (مدرسـه ) در افغانستان و پاکستان که با حمايت مالي کشورهاي خاورميانه مثـل عربسـتان سـعودي و کويت به خصوص بعد از دهه ١٩٨٠ تأسيس و تغذيـه مـيشـوند، نقـش چشـم گيـري را شکل دهي و تقويت افراط گرايي در منطقه و گسترش آن به کشورهاي جنوب شرق آسـيا داشته اند(١١٢ oo٢٩ Varnk)، از ايـن جهـت اسـت کـه تبيـين افـراط گرايـي دينـي و همچنين نقش تربيت اسلامي در مهار آن اهميت مييابد.
٣٧١/فصلنامه مط الع ات قرآني، سال دهم ، شماره ٣٩، پاييز ١٣٩٧ شايد گاهي سخت گيري شخصي و عمل به عزيمت و چشم پوشي از رخصت ، مقبـول واقع شود، اما الزام همگان به ملزومات خود و مردم را- در امور دنيـويشـان - در حـرج و سخت گيري قرار دادن ، به هيچ وجه و تحت هيچ شرايطي قابـل توجيـه نيسـت ؛ چراکـه بارزترين خصيصه رسول گرامي اسلام در کتب گذشتگان اين است : ﴿ويحل لهم الطيبات ويحرم عليهم الخبآئث ويضع عنهم إصرهم والأغلال التي کانت عليهم ﴾(اعراف /١٥٧) «نعمت هاي پاکيزه را برايشان حلال و پليديها را حرام ميشمرد و قيـد و بندهايي(که خود بر خـويش بسـته انـد) از ايشـان برمـينهـد و(و آزادشـان ميسازد)» از اين رو، پيامبر خدا(ص ) همواره نمازهاي فرادي را طولاني اقامه مي کرد و حتي در نماز هاي شبانه قيـام را بـه حـدي طـول مـيداد کـه پاهـايش متـورم مـيشـد و تـرک برميداشت .