چکیده:
مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی و افشاگریهای مرتبط با آن عامل ضروری است که به تداوم فعالیت شرکتها منتهی میشود. هدف این مقاله بررسی ارتباط حاکمیت شرکتی، مسئولیت اجتماعی و ارزش شرکت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. اطلاعات مورد نیاز برای این پژوهش از صورتهای مالی 75 شرکت گردآوری شده است. برای آزمون فرضیهها از رگرسیون چندمتغیره با دادههای تابلویی استفاده شده است. برای محاسبه معیار مسئولیت اجتماعی از مدل میشرا و همکاران (2011) استفاده شده است. برای حاکمیت شرکتی از معیارهای تمرکز مالکیت و درصد سهام در دست سهامداران عمده (بلوکی) استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد بین معیار تمرکز مالکیت و مسئولیت اجتماعی ارتباط معنیداری وجود دارد ولی بین معیار درصد سهام در دست سهامداران عمده و مسئولیت اجتماعی ارتباط معنیداری مشاهده نشد. همچنین بین مسئولیت اجتماعی و ارزش شرکت نیز ارتباطی معنیدار مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
هدف اين مقاله بررسي ارتباط حاکميت شرکتي، مسئوليت اجتماعي و ارزش شرکت در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .
يافته هاي حاصل از پژوهش بيان گر اين است که افشاي اطلاعات مسئوليت پذيري اجتماعي با سودآوري و به تبع آن ارزش شرکت در کوتاه مدت مرتبط نيست ولي در بلندمدت اثرات مثبتي دارد.
, Zhang, Ch, (2017), “Corporate Governance, Social Responsibility Information Disclosure, and Enterprise Value in China”, Journal of Clenear production, 142 (Part 2), PP.
, Webb, Deborah J, (2005), “The Effect of Corporate Social Responsibility and Price on Consumer Responses”, Journal of Consumer Affairs, 39 (1), PP.
, (2017), “Corporate Social Responsibility Disclosure and Market Value: Family Versus Nonfamily Firms”, Journal of Business Research, 77, PP.
24) Salewski M, Zülch H, (2014), “The Association between Corporate Social Responsibility (CSR) and Earnings Quality – Evidence from European Blue Chips, Journal of Accounting and Auditing.
25) Sandhu, H S; Kapoor, Shveta, (2010), “Corporate Social Responsibility Initiatives: An Analysis of Voluntary Corporate Disclosure”, South Asian Journal of Management, 17 (2), PP.
, Tamayo, A, (2013), “The Impact of Corporate Social Responsibility on Firm Value: The Role of Customer Avareness”, Management Science, 59 (5), PP.
يادداشت ها 1 Creyer and Ross 2 Mohr and Webb 3 Sandhu, H S; Kapoor 4 Piott 5 Molina 6 Liu and Zhang 7 Nekhili et al 8 Nollet and Mitrokostas 9 Salewski and Zülch 10 Becchetti et al 11 Y cho 12 Servaes and Tamayo 13 Mishra et al 14 Becker 15 Jacobi and Zheng