چکیده:
در این تحقیق با ترکیب روش های کمی وکیفی اقدام به تهیه مدلی سه متغیره برای ارزشگذاری خدمات الکترونیک سازمانهای ارائه دهنده خدمات الکترونیکی عمومی و مطالعه موردی سامانه صدور مجوز سالیانه طرح ترافیک که تماما" به صورت الکترونیک عرضه می گردد، شده است. مبنای تدوین مدل مذکور، استفاده از نظرات گروه خبره (با استفاده از روش دلفی)، تعیین روابط بین متغیرها (با استفاده از تکنیک دیمتل) و در نهایت استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی برای تایید روایی سازه. برای این تحققیق 4 فرضیه شامل: استفاده از نظر مشتریان، محاسبه هزینه های سخت افزاری، نرم افزاری و اداری تعیین شد. دو متغیر نخست کمی بوده و داده های آن از دفاتر مالی استخراج شده است. اما، متغیر سوم کیفی بوده و از طریق رابطه همبستگی با دو متغیر قبلی اقدام به تعیین ارزش کمی برای آن شده است.یافته های این تحقیق هم جهت با تحقیقات گذشته شامل مطالعات گانت و همکاران می باشد.
In this paper, a model for evaluating electronic services in nonprofit institutions is presented. The idea of this model was due to a vacuum of research in this field. Regarding this issue, independent variables have been extracted from the perspective of members of the research community for the evaluation of electronic services based on inductive method and fundamental conceptualization theory. These variables include governance issues, tools, and customers.Indicators for measuring two variables of government and a measurable tool refer to financial systems and based on cost accounting methodology. However, it was not possible to determine the amount (rials) of the customer variable in this way. Therefore, a process was developed using existing theoretical foundations, including the relative estimation method for accounting, the Delon and McLean evaluation model, and the value engineering and how these two variables influence the management and tools. Then, in order to test the model and development process, the municipality of Tehran decided to evaluate the electronic license of the traffic plan. The result of determining the value of electronic services allows the use of this model in real terms.
خلاصه ماشینی:
از این رو پرسش های این پژوهش عبارتند از : ١- شاخص های ارزش گذاری خدمات الکترونیک در موسسات عمومی چیست ؟ ٢- ترکیب مناسب عوامل برای ارزش گذاری خدمات الکترونیک در موسسات عمومی چیست ؟ ٣ - آیا میتوان با استفاده از مدل تهیه شده ارزش خدمات الکترونیک شهرداری تهران ( به عنوان موسسه عمومی ) در بخش صدور مجوز سالانه طرح ترافیک را تعیین کرد؟ در این راستا در بخش دوم این مقاله به توضیح پیشینه پژوهش پرداخته شده است ، در بخش سوم مقاله روش تحقیق بیان شده و در بخش چهارم مراحل علمی انجام تحقیق و در بخش 1- Koller et al.
دسته بندی تحقیقات مرتبط با خدمات الکترونیک (به تصویرصفحه مراجعه شود) (به تصویرصفحه مراجعه شود) هرچند تحقیقات مندرج در جدول شماره ١ از منظر روش تحقیق و فرایند طی شده برای ساخت مدل های فناوری اطلاعات بی ارتباط با موضوع این تحقیق نیستند، اما به طور مستقیم موضوع ارزش گذاری خدمات الکترونیک را بررسی نکرده اند.
همانطور که عنوان شد، در این تحقیق ، چهار معیار استفاده شده است که شامل : هزینه های عمومی، هزینه های قانونی، نظر مشتریان و ارزش خدمات الکترونیک میباشد.
A Critique of Some of the Classic Models for use by SMEs. The Electronic Journal Information Systems Evaluation,10(1), available online at www.
Journal of Management Information Systems, 16 (4), 145–173.