چکیده:
در دهه گذشته یکی از راهبردهای اصلی در صنایع دفاعی، استفاده از ظرفیت موجود در شبکه همکاران داخلی و بیرونی بوده است تا با واگذاری فعالیتهای غیرحساس خود به سایرین بتوانند تمرکز خود را بر فرآیندهای کلیدی خود قرار دهند. اما از طرفی عمده محصولات دفاعی ماهیتی پیچیده داشته و از تیراژ کم برخوردارند. این مسئله شبکه را با چالش مواجه می سازد، زیرا از یک طرف تنوع محصولات و قطعات و از طرف دیگر تیراژ کم آنها جذابیت همکارای را از طرف تأمینکننده کاسته و این چالش میتواند در کنار کمبودهای نقدینگی حال حاضر هزینههای زمانی و مالی بیشتری را بر تأمینکنندگان و صنایع دفاعی تحمیل کند. یکی از راهکارهایی که میتوان برای رفع این مشکل استفاده کرد، استفاده از بهترین تجربیات صنایع پیچیده در جهان در این زمینه است. شرکتهایی که توانسته اند به خوبی بر این چالشها فائق آیند و در بحث راهبرد زنجیره تأمین و مدیریت شبکه همکاران رویکردهای نوینی را در پیش بگیرند و علاوهبر کاهش هزینههای مالی، زمان و هزینه توسعه را نیز کاهش داده و از شبکه همکاران قوی و وفادار بهترین بهره را ببرند. در این راستا با استفاده از روش اکتشافی به بررسی رویکردهای شرکتهای بزرگ در این زمینه مانند تویوتا، بوئینگ، ایرباس، امبرائر پرداخته شد. نتیجه بررسیها نشان داد که شرکتها برای غلبه بر این چالشها به دنبال محصولات ماژولار، عمودی سازی ساختار زنجیره تأمین و ماژولار کردن آن، زنجیره تأمین چند حلقه ای و .... هستند
In the past decade, one of the main strategies in the defense industries of Iran has been the use of capacity available on the network of both domestic and foreign partners to be able to focus on key processes by submission of non-essential activities. But on the other hand, most defense products have complex nature and low circulation. This challenges the network, because of the variety of products and components and their low circulation reduces the charm of cooperation from the supplier. This challenge due to lack of liquidity, can impose more financial and time costs on the supplier and defense industries. One of the solutions that can be used to solve this problem is the use of best practices of the world’s complex industries in this field. Companies, by utilizing a strong and loyal collaboration network were able to overcome well with these challenges and in the subject of the supply chain strategy and collaboration network management adopt new approaches and in addition to reducing financial costs, reduce the time and cost of development. In this regard, the approach of large companies such as Toyota, Boing, Airbus and Embraer was studied using exploratory method. The results of studies showed that companies follow modular products, vertical supply chain structure, modular supply chain, multi-tier supply chain and … to overcome these challenges