چکیده:
عوامل روانی، نقش تعیینکنندهای در افزایش آمادگی جسمانی و موفقیت ورزشکاران ایفا میکند. سرسختی و خودکارآمدی، از عوامل روانی مهم در تعیین موفقیت ورزشکاران محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ سرسختی روانشناختی و خودکارآمدی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار است. پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ دانشجویان دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد که در سال تحصیلی 1391-1390 مشغول به تحصیلاند، تشکیل میدهد. حجم نمونه در این پژوهش، 677 نفر است که براساس فرمول کوکران محاسبه شده است و از این تعداد 106 نفر ورزشکار و 566 نفر غیرورزشکار بودند. در پژوهش حاضر، از پرسشنامۀ سرسختی روانشناختی کوباسا و پرسشنامۀ خودکارآمدی بندورا (GSE) استفاده شد. دادهها با استفاده از روش آمار توصیفی و آزمونهای کلموگروف ـ اسمیرنوف، آزمون کای اسکوئر و آزمون t برای مقایسۀ میانگین دو گروه مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین میانگین متغیر سرسختی و ابعاد آن شامل تعهد، مبارزهجویی و کنترل در دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار تفاوت معناداری وجود دارد (16/3=t و01/0> p)، (623/1=t و05/0> p)، (277/2=t و01/0> p) و (276/4=t و01/0> p)؛ نتایج همچنین بیانگر وجود تفاوت معنادار در متغیر خودکارآمدی بین دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار است (987/1=t و05/0> p). ارتقای سختکوشی حاصل از شرکت در فعالیتهای ورزشی و کنترل استرس ناشی از مهارانگیختگی هیجانی را میتوان بهعنوان تبیینهای نتایج پژوهش حاضر بیان کرد
Psychological factors play an important role in increasing physical fitness and success of athletes.
Hardiness and self efficacy are considered as important psychological factors in determining the
athletes’ success. The goal of the present study was to compare the athletic and non-athletic
university students’ psychological hardiness and self efficacy. The method applied in the present
study was correlatonal descriptive. The population consisted of all governmental and bojnord
Islamic Azad university university students studying in 1390-91. Sample was 677 calculated based
on kocran formula and there were 100 athletes and 566 non athletes' among these. The instruments
employed in the study included Cobasa psychological hardiness Questionnaire and Bandera's Selfefficacy
Scale (GSE). To analyze the data, the researcher applied descriptive statistics,
Colmogrov-Smirnov test, the Chi-square test, the t-test to compare the two groups’ mean scores.
The results showed that there was a significant difference between the two groups’ mean scores of
the independent variable ‘hardiness’ and its dimensions including commitment, challenge, and
control in tow athletes and non athletes groups (t=4.99 and p>0.01), (t=2.12 and p>0.05), (t=5.64
and p>0.01), and (t=2.59 and p>0.01). The results also indicated a significant difference in the
self-efficacy of the two groups of athletic and non-athletic students (t=8.96 and p>0.01).
Increasing diligence resulting from participating in sport activities and controlling the stress
resulting from emotional excitement control are considered as the conclusions drawn from the
present study.