چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر شادابی و نشاط دانشآموزان از دیدگاه دانشآموزان دبیرستانهای استان ایلام در سال تحصیلی 90 - 89 است. نمونۀ آماری این پژوهش 380 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه است که با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای خوشهای انتخاب شدهاند. روش پژوهش، از نوع توصیفی ـ پیمایشی، و ابزار اندازهگیری، پرسشنامۀ محققساخته بوده است. برای سنجش اعتبار پرسشنامه، از روش آزمون ـ آزمون مجدد استفاده شد. ضریب همبستگی بین نمرات آزمون با استفاده از آزمون مذکور 86/0 بوده است. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون t تکمتغیره و تحلیل واریانس چندمتغیره(مانوا) استفاده شد. در بررسی وضعیت میانگین عوامل مؤثر بر شادابی و نشاط از نظر دانشآموزان، مشخص شد که به ترتیب اولویت، هر چهار عامل امکانات آموزشگاهی، جو سازمانی مدرسه، محتوای درسی و مشارکت در فعالیت کلاسی در ایجاد نشاط و شادابی دانشآموزان مؤثر است.
The goal of this study was to consider effective factors on student's freshness from ilam high school
students point in 89-90 educational years. Statistical sample of this research was 380 high school
students selected by cluster multi – stage sampling method. The research method was survey –
descriptive, and measurement instruments was research made questionnaire. Test – retest method
was used to measure questionnaire validity. Correlation coefficient between test scores has been
%86.
To analyze data, descriptive statistics index, one variable t-test and multi – variable variance
analysis (manova) was used. by studying average effective factors on students freshness , it was
determined that in a priority order , all four factors including school facilities, school organizational
climate, course content and class activity participation are effective in students freshness and
exhilaration.